Rahsia Berjaya Turunkan Berat dan Dapatkan Bentuk Badan Idaman


Berat sebelum : 68kg
Berat selepas: 58kg
Kejayaan penurunan: 10kg

Asalnya saya bukanlah obesiti, tapi saya sebelum ni aktif bersukan dan tiada masalah bentuk badan dan berat badan. Saya aktif bersukan Karate-do. kalau dah nama karate-do bayangkan la senaman berat yang biasa kami lakukan...jadi memang takde la masalah berat Bertambah walaupun kuat makan... 

Hehehee mesti ramai tak percaya kan... Kikii Xpe, abaikan dan teruskan bacaan :D

 Masalah berat badan dan bentuk badan bermula bila saya start kerja Shift. Masa tidur dan masa makan yang tak menentu membuatkan masalah bertambah teruk. lagi la teruk bila cara makan saya sama seperti dulu tapi aktiviti bersenam kurang dan kadangkala langsung takde...uhuuu

Tanya la produk kurus mana yang saya tak cuba...kebanyakan semuanya saya dah cuba termasuk London weight management...uhuu duit habis camtu je...kurus nye tak jugak...sedih..

Saya fikir, "ooo aku memang tak boleh kurus kot ..."

Kenapa tak berjaya??? walaupun dah banyak berhabis dan joint program kurus masih sama jugak resultnya.... Yang pasti, percayalah... bukan salah produk atau program yang kita beli.... Tapi lebih kpd salah diri sendiri... 

Ini kerana, Jawapan yg lebih tepat dan simple, bak kata Kevin Zahari
Saya mahu kurus & Saya Tahu bagaimana mahu kurus adalah dua perkara yang JAUH Berbeza.

Ya, kunci nya disini adalah KALORI. Bila sebut je pasal turunkan berat badan ni, kita tidak boleh lari dari Kalori.

Rumusannya, Kalori masuk haruslah lebih kecil dari kalori yang keluar. Meh perhatikan gambar dacing ni, cuba fahaminya, selaminya dan fikirkan tindakan dan juga lakukan tindakan apakah yang harus di lakukan Untuk dapatkan dacing pilihan anda.


Bagaimana nak kira kalori??
Simple, kalori biasanya ada tertulis kat belakang pakaging makanan. Yang ada tulis kcal tu... Contohnya, cekedis tu kalori nya 500kcal per100g, fikirkan semula untuk teruskan masuk mulut atau jauhinya...

Matlamat kita adalah kurangkan kalori yang masuk atau bahasa melayunya, kurangkan kemasukan makanan yang merapu. Sebab biasanya makanan merapu ni memang sedap tapi kalori nya tinggi dan tidak mengenyangkan.

Maklumat lanjut pasal kalori ni, boleh la rajin-rajin baca kat sususejat.com atau cekodok.com kat sini banyak info pasal kalori.

Berapa jumlah kalori kita kena amik sehari??

Ok amik kalkulator, berat badan darab 30. Contohnya berat 70kg darab 30, jumlahnya 2100. kalau nak kekalkan berat badan sekarang atau tambahkan berat maka amalkan 2100 kalori sehaari...kalau nak kurus maka amik separuh dari kalori harian kita iaitu 1000 je sehari. Lihat semula dacing tu tulis, turunkan berat maka kalori masuk haruslah lebih kecil dari kalori keluar.

Bagaimana cara makan 1000 kalori sehari??
Contoh:
- Pagi makan Roti Wholegran 2kpg, 126kcal
Horlick kosong 60kacal. Total kalori, 186kalori
- Snek sebelum lunch, biskut oat, 82kcal
- Lunch, Ayam dada 300kcal, 
Sayur 60-80kcal, oren sebiji 50kcal. Total kalori, 430kalori
- Snek petang, biskut oat 82kcal
- Malam, Roti Wholegran 2kpg, 126kcal
Total kalori, 906kcal Sehari. Air masak tentunya mesti minum at least 1ltr utk 25kg berat badan tau. Kalau 50kg, maknanya 2ltr...camtu

Simple je kan, untuk berdiet ni kita jangan terlalu stress sangat, cuma ingat Tujuan untuk kurus adalah untuk dapatkan berat badan ideal dan hidup lebih sihat. Bila berat badan ideal kita boleh elak pelbagai penyakit dan lakukan pelbagai Aktiviti dan paling best nak shoping baju pun mudah :D

Tapi, nasihat saya pastikan jangan dilupakan protien dan nutrisi seimbang semasa berdiet. Jadi carilah suplement semula jadi yang menawarkan makanan 100% semulajadi dan Membekalkan nutrisi yang cukup untuk tubuh badan walaupun kita berdiet. Jadi no issue badan menggelebeh dan letih lesu, muka pucat semasa berdiet.
(Untuk info lanjut mengenai pengganti makanan tinggi protien dan fat burner yg saya guna pm saya ya 019-552 2329)

Seterusnya, Senaman. Bila nak kurus ni, selain diet dan kawal kalori, senaman juga Perlu untuk Dapatkan Bentuk badan Yang lebih mantap dan comey :D

Boleh la dapatkan khidmat pakcik google untuk lihat jenis senaman Yang mampu di lakukan dan sesuai untuk anda. Bagi saya, saya suka buat kerja rumah sebagai senaman dan bersauna. Sauna juga boleh bakar Hingga 300-500 kalori 30mnt tau...duduk diam2 dan berpeluh...hihii bijak kan.. :D

Akhir kata, Selamat Berjaya dan usah mudah putus asa. Hati mau kuat beb ;)

Ingat,
Saya mahu kurus dan Saya Tahu Bagaimana Mahu Kurus adalah berbeza. Carilah ilmu dan berguru dengan Mereka yang dah berjaya.

Kalau nak personal wassap utk dapatkan nasihat dan tips insyallah saya sedia kongsikan :D
Siti 019-552 2329




No comments:

Post a Comment