Kaitan Telomeres dan Penyakit Kanser

Fakta: Telemores berfungsi untuk melindungi kromosom. Ia telah dijumpai oleh Doktor Elizabeth Blackburn, pemenang hadiah nobel 2009.


Apa Itu Telomeres?

Struktur yang berbentuk X pada gambar di bawah  ini adalah kromosom yang terdapat dalam setiap sel kita.  Fakta bahawa telemores melindungi kromosom telah dijumpai oleh Doktor Elizabeth Blackburn, pemenang hadiah nobel 2009.

Kromosom umpama rumah kepada DNA kita. DNA yang menentukan rambut kita kerinting atau lurus, warna mata dan lain-lain. Ia melindungi supaya genetik daripada ibu bapa kita tidak hilang.

Telomeres adalah yang berada di hujung pada kromosom berwarna merah.
Keunikan DNA tidak sama dari individu kepada individu yang lain. Di hujung kromosom yang berwarna merah adalah telomere bagi setiap kromosom. 

Telomere adalah seperti plastik di hujung tali kasut. Ia membantu melindungi DNA daripada kerosakan disebabkan oleh penuaan sel. Cuba bayangkan jika Plastik di hujung tali kasut itu rosak. Bagaimana kita boleh menggunakan nya? Tentu susah kan? Begitu juga Telomere ini yang melindungi kromosom dari rosak dan memadstikam kromosom berfungsi dengan baik.

Lihat video ini yang menerangkan fungsi telomere secara mudah. 


Telomere Study

Ada satu kajian Vivix yang sangat menarik Siti nak kongsi iaitu tentang telomere study. Kajian ini Shaklee buat antara 2 golongan:

Golongan pertama, golongan yang consume Vivix untuk 5 tahun, dan hidup biasa-biasa iaitu hidup di bandar, terdedah pencemaran ,kehidupan normal macam biasa.

Golongan kedua, golongan yang tak makan Vivix, tapi tinggal di tempat yang sihat. Yang jauh daripada pencemaran dan permakanan secara sihat.

Hasil kajian:

Apa yang menakjubkan ialah, telomere orang yang makan vivix ni walaupun duduk di kawasan bandar yang tidak terlalu alam semulajadi, telomere nya lebih panjang berbanding dengan golongan kedua yang duduk di pedalaman di kawasan alam semulajadi.

Yang ni adalah research yang dibuat oleh saintis Shaklee. Lihat di sini untuk Maklumat Lanjut Research Telomere .

Apa ada pada Vivix?

Kandungan resveratrol dan polifenol yang ada dalam vivix sangat bagus. Bagi individu yang Nak cegah kanser, Nak sentiasa awet muda, Nak maintain kesihatan bada. Untuk orang yang nak cegah Kanser atau ada history family terdekat yang sedang menghidapi kanser, anda perlu berjaga-jaga dan amalkan lah Vivix sebolehnya.

Untuk yang sedang hidapi kanser, mungkin stage 1, 2, 3 atau 4 sekalipun, cuba lah Ikhtiar dengan Vivix. Untuk consultation cara makan Siti akan bagi secara detail kerana Untuk cara makan yang stage 1 ,2, 3 4 adalah berbeza.

Hasil Research paper yang Shaklee buat ke atas pesakit kanser menunjukkan sel kanser semakin berkurang dan hilang dengan pengambilan vivix.

Semoga perkongsian ilmu ni menjadi saham pahala untuk Siti sama-sama membantu cancer survivor di luar sana. Insyallah.

Untuk dapatkan khidmat nasihat dan bimbingan produk Shaklee Hubungi Saya, Siti di talian 019-552 2329 atau terus klik Hubungi Siti

No comments:

Post a Comment