Punca berat badan cepat naik atau cepat gemuk

Kenapa berat badan cepat sangat naik?
Aku makan sikit jew...kenapa berat aku tak turun?
Macam macam dah buat nih, tapi berat aku still sama..
image
Pernah tak jadi situasi macam tu?...
Saya pernah jadi macam tu... memang teruk rasanya. Moral down, emosi kacau, stress, macam2 lagi rasa ado..uhuuu
Tambahan ada pulak kawan2 yang cakap... 'makan sikit pun tak kurus jugak, baik makan banyak...sama jek!!' Sakit hati taw.....(sadis sungguh... )
Tapi tu la kan...ramai orang nak kurus tetapi tak ramai yang tahu bagaimana nak kurus.
Mahu kurus dan Tahu bagaimana nak kurus adalah dua perkara yang berbeza.
Mari fahami punca biasa dan kebanyakan orang yang nak kurus gagal untuk kurus.
Antara Faktor2 badan menggemuk dalam senyap:
image
1. Makan pada bukan waktunya.
Contoh, memilih untuk makan pada waktu pagi banyak-banyak lepas tu tak perlu lagi
makan malam atau petang. Haa. Ini lah kot cara salah makan kita. Makan pada bukan waktunya. Lunch, dinner and breakfast kita sekalikan. Tak boleh camni taw..Kan ada tips diet tu, makan sedikit tapi kerap.
image
2. Kurang tidur.
Kurang tidur pun boleh menyebabkan badan membesar. Jangan fikir, hidup aktif 24 jam boleh cepat kurus ya. Hihiii Badan kita perlu tidur yang cukup agar badan tidak menggemuk. Tidur tu agak2 lah yer.
Lebih tidur pun tak baik jugak kurang tidur pun tak baik. Jadi pandai2 la ye... Ini fakta, tidur selama 8jam sebanyak 438 kalori di bakar. Haa apa lagi cepat g tidur, set 8jam je taw..hihiii
image
3. Makan dengan laju.
Kalau sekali sekala takpa lah kan nak  cepat kot2 terlambat meeting ke or masuk pertandingan makan laju ke kan..hihii Zaman sekarang ni, makanan dah mahal, jadi makanlah slow slow untuk menikmati keenakan makanan tu...ok kan? :)
image
4. Makan Di Luar.
Ye lah sekali sekala boleh la...tapi jika kerap sangat agak sukat untuk mengatur berapa banyak kalori yang masuk ke badan. Jika makan di rumah senang sikit nak hitung kalori makanan tu dan menggunakan teknik memasak yang sihat kita boleh memasaknya dengan sihat. Lagi sihat kalau boleh masak dengan menggunakan Periuk Non Stick Happycall Diamond. Memang jimat, memasak, memanggang, menggoreng, rebus tanpa minyak memang tidak lekat.
image
5. Kurang minum Air Putih.
Yang ni memamg kesilapan. Kerana ada mitos yang mengatakan minum air banyak nanti jadi gemuk air. Ini memang salah!! Kurang minum air ialah PUNCA kegemukan air disebabkan badan menyimpan lebih banyak air kerana badan "ingin melindungi tubuh dari panas dan dehidrasi" jadi tu la nampak lembik dan bonjol sana sini.... Kurang minum air putih juga menyebabkan gangguan pencernaan. Jadi sembelit pulak. Jadi jangan lupa untuk minum air putih secukupnya. Setiap 25kg = 1ltr air :)
Jadi lepas tahu punca cepat gemuk ni, jangan ulangi kesilapan yang sama ya... Jangan biarkan orang ingat kita tidak serius untuk kurus dan tampil lebih sihat dan menarik. Buktikan kita boleh!!
Untuk mendapatkan khidmat nasihat dan pertanyaan terus hubungi saya wassap/ sms puan Siti 019-5522329
Lihat entry ini:

No comments:

Post a Comment