Tiada Alasan, Jahit Guna kaki Pun Boleh

"Jika ada kemahuan di situ ada Jalan."


Pepatah ada mengatakan.. Jika ada kemahuan di situ ada jalan. Apa Alasan lagi yang nak kita beri untuk tidak berusaha?

Hari ini saya terbaca di Sinar Online sebuah kisah Pok Su Mie, seorang OKU yang tiada tangan menyara keluarga dengan menjahit pakaian. Beliau tiada tangan tetapi boleh menjahit. Beliau menjahit menggunakan kedua belah kaki. Ini bukan perkara baru bagi beliau kerana beliau telah melakukan nya sejak 30 tahun yang lalu. Setakat ini kesemua pelanggan yang menempah sangat berpuas hati dengan hasil jahitan nya. Subahanallah.



Saya sebagai orang yang bukan OKU sangat tertampar rasanya. Saya baru mahu belajar menjahit dan insyallah akan belajar sampai pandai. Boleh juga berjimat untuk baju raya sendiri dan anak-anak. Baju raya rumah mak seorang serpasang. Rumah mak mentua seorang sepasang.. belum kira baju "jangok"lain... huhuu (orang kelate sebut jangok untuk baju jalan-jalan. Suami orang kelate..)

Sekarang ni rasanya kalau buat 1 jenis kerja sahaja tidak mencukupi mesti kena ada kerja sampingan untuk menampung perbelanjaan harian, perbelanjaan ubatan dan banyak lagi...ini belum lagi termasuk perbelanjaan suka-suka, perbelanjaan kecemasan, perbelanjaan travel dan macam-macam lagi. kalau nak tulis rasa tak cukup nanti...

kalau korang sedang mencari idea untuk mula perniagaan Online meh Tengok Sini. 

Perniagaan Online boleh di lakukan tanpa kita perlu ke kedai atau menyewa tapak perniaagan. Maknanya jimat masa, jimat kos selenggara. jadi kita boleh buat kerja dari mana-mana sahaja.



No comments:

Post a Comment