Rawatan Berkesan untuk penyakit Kayap


Apa itu Penyakit Kayap?

kayap juga dikenali sebagai Herpes Zoster. Penyakit kayap adalah merupakan penyakit kulit dan saraf yang disebabkan oleh jangkitan Virus Varicella Zoster (VZV). Virus ini dikatakan mula menghuni di badan seseorang pesakit apabila dia menghidap panyakit cacar air atau chiken pox. Selepas chiken pox sembuh,virus berkumpul di pusat saraf untuk sementara. Apabila sistem imun menjadi lemah ia akan menjadi aktif semula dan mula menyerang urat saraf dan menyebabkan keradangan saraf berlaku.

Pertambahan usia seperti lebih 50 tahun ke atas dikatakan merupakan risiko utama terdedah penyakit kayap. kerana pada usia sebegini ketahanan sistem imun semakin berkurangan dan kelemahan sistem pertahanan badan dalam melawan penyakit.

Jenis-jenis kayap:
  •     Kayap ular
  •     Kayap api
  •     Kayap bunga
  •     Kayap setompok

Tanda-tanda Penyakit Kayap:
Kayap biasa melibatkan satu bahagian badan sahaja dan ia tidak melibatkan banyak bahagian. Lazimnya melibatkan bahagian muka dan dada. 

Tanda-tanda awal penyakit kayap:
  •     Rasa sakit, kebas dan panas di bahagian urat saraf
  •     Demam
  •     Sakit kepala
  •     Letih,lesu
  •     Hilang selera makan
  •     Badan rasa sengal-sengal dan bisa-bisa
  •     Kulit rasa gatal-gatal
  •     Timbul ruam panas
  •     Kulit sakit bila disentuh
  •     Timbul gelembong-gelembong air di kawasan tertentu kulit

Tanda-tanda ini biasa berlaku antara 3 hingga 5 hari lepas tu baru lah nampak tompok-tompok merah pada kulit. Biasanya rasanya sangat gatal, merenya, panas, sakit dan tak selesa...

Kayap boleh menjadi lebih merbahaya jika di biarkan melarat dan mungkin akan mengakibat kan komplikasi. Komplikasi penyakit saraf boleh berlaku, jika kayap berlaku di bahagian yang melibatkan bahagian muka, ia boleh menyebabkan komplikasi pada mata termasuk menjadi buta dan komplikasi kepada saraf muka yang boleh menyebabkan paralisis otot-otot muka(fasial palsy/ lumpuh di muka)

Selain itu kayap akan menyebabkan keradangan organ dalaman termasuk otak, jantung, paru-paru, usus, buah pinggang, hati dan sebagainya.

Komplikasi lain penyakit kayap adalah jangkitan kuman dan bakteria serta pendarahan pada gelombang air di kulit. Kadang-kadang gelombang merebak ke kawasan lain. Keadaan ini biasa berlaku kapada pesakit yang mempunyai sistem imunisasi yang lemah.

Pantang Larang Ketika Kayap yang perlu di patuhi:

Jangan main bedal je makan tau. Cuba lah berpantang makan seketika untuk cepat sembuh dan kering kayap nya. Ni antara petua orangbtua-tua dulu.. tak  salah kan kalau ikut. Antara pantang larang bila terkena kayap:

  •     Jangan makan makanan berminyak
  •     Buah tempatan tak boleh di makan
  •     Tak boleh memasak sperti menggoreng dalam rumah
  •     Tidak boleh terkena sabun
  •     Tidak boleh makan makanan yang menjalar atau berjalur seperti tembikai,timun dan labu
  •     Tidak boleh makan makanan yang gatal-gatal

Testimoni Nutriferon Shaklee dalam menangani masalah Penyakit Kayap:


Kalau tengok gambar mula-mula terkena kayap tu memang ngeri. Bayangkan kalau tak boleh sembuh. Maka akan bertempek lama lah di muka... Dan jika di biarkan melarat akan menggangu penglihatan dan lebih parah lagi boleh memgakibatkan buta.

Tapi kakak ni tak putus asa. Disamping makan ubat yang doktor bagi, beliau amal juga Nutriferon untuk naikkan semula sistem imunisasi yang sudah rendah.

Alhamdulillah. Akhirnya pulih dan mampu melawan virus kayap. Bukan itu sahaja muka pun semakin cun dan licin.

Ada kawan anda yang tengah hadapi masalah kayap atau jangkitan virus? 

Boleh la mencadangkan untuk cuba  amal Nutriferon  Shaklee. Untuk Tempahan dan maklumat lanjut, Boleh terus hubungi atau Wassap Siti 019-552 2329


Berrapakah Harga Sekotak Nutriferon Shaklee?

Kuantiti: Sekotak 30sachet.
Tempoh Penggunaan: 1bulan
Harga: RM181.25


Bagaimana nak Order Produk Shaklee?
Untuk sebarang pesanan produk Shaklee boleh terus menghubungi Siti 019-552 2329.

Berita Baik,

Anda layak untuk mendapatkan 25%t diskaun sekiranya anda adalah ahli Shaklee. Untuk dapatkan diskaun lagi 25% dan daftar keahlian Shaklee, juga boleh terus hubungi Siti di talian 019-552 2329