ESP SOYA Membahayakan kesihatan????

Selepas membaca artikel ini anda akan nengetahui:
-kebenaran tentang keburukan dan kebaikan soya
-soya yang bagaimanakah membahayakan kesihatan dan soya yang baik untuk kesihatan
-adakah benar ESP Shaklee merbahaya??
Seperti yang kita sedia maklum, jika kita google tentang keburukan soya pasti akan jumpa pelbagai info yang menakutkan kita. Tapi sebenarnya, terdapat dua jenis soya. Ya, dua jenis soya. iaitu Soya Non GMO dan Soya GMO.
Apakah perbezaan Soya Non GMO dan Soya GMO?
Soya Non GMO:
Non-GMO ini bermaksud ‘Non-Genetically Modified Organisms’ di mana kandungan genetiknya tidak pernah diubah oleh manusia.
Maknanya, klu tempoh matang selama 6 bulan, maka ia akan dituai selepas 6 bulan..
Soya GMO:
GMO adalah singkatan kepada Genetically Modified Organisms . Ia bermaksud organisma (baik haiwan mahupun tumbuhan) yang sudah diubah kandungan genetiknya oleh manusia.
Iaitu hormon nya tekah di ubah, jika tempoh matang nya 6 bulan, ia telah di cepatkn mnjadi 3 bulan...tujuannya untuk mndapatkan hasil yang lebih cepat...
Hampir kesemua produk makanan yang kita ambil seharian sebenarnya adalah produk GMO...
Mengapa perlu ada Non GMO & GMO jika diketahui GMO tidak bagus?
Ya, bunyi nya kejam..Tapi hakikatnya permintaan makanan lebih banyak dari yang pasaran bekalkan. Jadi pakar-pakar industri pemakanan terpaksa ubah genetik tumbuhan/haiwan supaya tanaman cepat masak, buah lebih besar, kandungan minyak lebih banyak, haiwan cepat matang dan macam-macam lagi. Jadi takde lah nak berlaku krisis kekurangan makanan.
Maka soya juga tidak terkecuali. Malah pada tahun 1999, satu kajian membuktikan pengambilan soya boleh mengurangkan risiko penyakit berkaitan jantung. Maka semenjak itu, permintaan soya melonjak naik lebih dari yang mampu dibekalkan oleh pengusaha soya.
Disebabkan permintaannya yang tinggi dalam industri makanan, minyak, farmaseutikal dan sebagainya, 96% soya di dunia adalah soya GMO . Boleh dikatakan semua produk soya yang anda ambil seharian adalah soya GMO kecuali anda memang beli soya yang bertanda ‘Organik’ atau ‘Non-GMO’.
Jadi bagaimana dengan ESP Shaklee?? Adakah ia juga membahayakn kesihatan kerana ia juga di perbuat daripada soya??? Apa yang anda perlu tahu adalah ESP Shaklee hanya diekstrak dari kacang soya non-GMO.
Ingat lagi kan apa beza GMO dengan non GMO?
Yang mana baik dan yang mana buruk? Malah kacang soya non-GMO yang digunakan oleh Shaklee telah melalui progam Identity PPreserve Program (IPP). Melalui program IPP ni, SShakle memastikan kacang soyanya adalah yang semulajadi dan bebas dari perubahan genetik .
Contohnya, jika ia perlukan 9 bulan untuk matang sebelum dituai maka 9 bulanlah masa yang Shaklee peruntukkan. Ia tidak aaka diberi apa-apa bahan kimia untuk mmempercepatka kematangannya. Jadi proses penanaman soya untuk
Shaklee adalah secara semulajadi dan tiada any intervention ya.
Dan apa lagi yang bezanya ESP Shaklee dengan produk soya lain?
Apa yang anda perlu tahu kebiasaannya produk soya akan diproses menggunakan alkohol yang bukan sahaja memusnahkan kandungan isoflavene yang bermanfaat pada kesihatan kita malah boleh menyebabkan pencemaran dari bahan-bahan kimia yang digunakan Tapi tidak dengan ESP Shaklee ya.
Kacang soya yang digunakan dalam penghasilan ESP Shaklee dicuci dengan air untuk memastikan kandungan isoflavene dan daidzin di dalamnya yang penting untuk kesihatan terpelihara.
Isoflavene adalah antara komponen penting dalam pencegahan kanser. Dan tahukah anda pengambilan ESP Shaklee hanya disarankan maximum 3 sudu besar sehari. Kenapa? Supaya ia tidak membebankan ginjal kita untuk memproses. Jadi banyak ke 3 sudu besar sehari tu? Pada saya tak lah banyak pun. Tapi pada orang lain, ikut pendapat masing-masing lah kan. Pendek kata Shaklee sendiri pun tidak suruh ambil banyak ESP pun sehari. Cukup 3 sudu besar untuk keperluan harian. Bersederhana itu kan lebih baik.
Kebaikan ESP Soy Protien:
Selain ia diperbuat daripada Soya Non GMO, ia diperkaya dengan protien dimana protien adalah merupakan komponen utama dalam badan kita. ia terdapat dalam sel,org, rambut, kuku dan seluruh badan kita memerlukan protien.
Ya, kita boleh mendapatkan sumber protien dari sumber ikan,daging dan ayam dan kita juga masih perlu mengambil menu ini sebagai sumber makanan kita. tetapi jangan lupa, kebaikan protien akan berkurangan atau hilang semasa proses memasak dan pasti akan datang bersama lemak dan kolestrol :)
dengan ESP Soy Energizing Protien kita tidak perlu risau akan khasiat protien yang hilang dan juga peratusan lemak dan kolestrol. Samada kita tahu atau tidak, 1 hidangan ESP bersamaan dengan 2x menu daging, 4x telur, 6x roti & 12x cawan susu...bayangkan jika ambil menu seperti ini setiap hari untuk memastikan kita memperoleh protien yang mencukupi, pasti lemak dan berat badan juga bertambah...ini yang kita tidak mahu...
Kesimpulannya memang ada betulnya soya bahaya pada kesihatan jika anda pilih untuk amalkan soya GMO dan ambil pada kuantiti yang melampau banyak.
Tapi pendirian saya, sebagai tumbuhan yang diciptakan oleh Allah, ia tetap ada manfaatnya pada badan dan ambillah pada kuantiti sederhana. Shaklee ESP antara produk berasaskan soya yang dihasilkan dari soya non-GMO dan melalui pemprosesan yang ketat untuk memastikan kualitinya terbaik. Malah cadangan pengambilan seharian sudah ditetapkan untuk memberi manfaat kepada badan dan bukannya memudaratkan badan. Jadi bukan nak promote tapi sebagai produk yang sudah 50 tahun di pasaran, jika benar ESP Shaklee memudaratkan badan semestinya dah lama ia dikeluarkan dari pasaran. Jadi fikir-fikirkan lah. Jangan terlalu percayakan cakap orang. Sebaiknya buat kajian sendiri. Anda akan lebih yakin bila anda sendiri yang mencari jawapannya.
Betul betul betul :)
Untuk konsaltansi percuma dan sebarang pertanyaan berkaitan shaklee boleh la terus
call/ sms/ wasap: Pn. Siti 0195522329
Facebook fan page: cantik sini cantik sana