Tips elak loya atau morning sicknessketika hamil dengan Shaklee

Biasanya ketika hamil mesti ada rasa macam loya2, rasa pening2 omputih kata morning sickness. Ada jugak yang pagi-pagi ok tapi masuk tengahri pulak yang jadi pening-pening ataupun masa kerja...kalau kena di tempat kerja rasa nak balik jew...uhuuu tak kurang jugak yang dilanda mabuk hamil sepanjang masa...
Biasanya mabuk mengandung ini akan berakhir sebaik masuk ke usia trimester 2.
image
Tetapi jangan terkejut kerana ada juga yang terpaksa menanggungnya sehingga ke saat melahirkan bayi. Pakar perubatan masih belum dapat mengenal pasti penyebab sebenar masalah ini. Namun kebanyakan mengaitkan morning sickness dengan perubahan hormon estrogen yang meningkatkan fungsi deria bau sekali gus menimbulkan rasa mual dan loya.
Morning sickness tidak akan mengancam bayi anda selagi anda mampu untuk menyimpan dalam perut sebahagian daripada apa yang dimakan dan minum
banyak cecair.
Makan makanan seimbang jika anda boleh, tetapi jika anda berasa amat loya, makan apa saja yang anda mampu.
Bayi anda boleh mengejar kembali nutriennya yang ketinggalan pada peringkat lebih lewat dalam kehamilan apabila anda berasa lebih sihat.
image
Mabuk hamil yang paling teruk
dipanggil gravidarum hyperemesis  (bermaksud "muntah berlebihan semasa mengandung"). Jika anda muntah-
muntah banyak kali dalam sehari, tidak dapat makan dan minum tanpa muntah, dan jika berat badan anda menurun, maka, anda mungkin menhidapi hyperemesis.
Golongan yang mengalami masalah ini:
- berumur 30 tahun ke bawah
- pertama kali hamil
- mereka yang ada migrain,tiroid & kencing manis.
Tidak seperti penyakit kehamilan biasa,
hyperemesis boleh menjejaskan kesihatan anda dan bayi anda, jadi berbincanglah dengan doktor anda dengan segera.
image
Mari cuba tips ni untuk atasi masalah morning sickness
Langkah 1
image
Jangan terburu-buru bangun daripada tidur sebaliknya cuba duduk terlebih dahulu kemudian bangun dan berdiri.
Sediakan biskut rangup berhampiran tempat tidur kerana memakan biskut rangup membantu mengurangkan rasa loya.
Langkah 2
image
Setiap wanita hamil perlukan tambahan 300-500 kalori sehari. Bagi memenuhi keperluan ini, digalakkan makan dalam kuantiti sedikit tetapi kerap. Mengambil
makanan yang banyak dalam satu hidangan hanya membuatkan anda mual.
Langkah 3
image
Elakkan makanan yang menimbulkan loya seperti berempah, berlemak, berminyak, pedas dan tinggi kandungan asid.
Langkah 4
image
Peppermint atau halia membantu mengurangkan morning sickness. Nikmati teh peppermint atau halia bahkan boleh mencuba biskut berasaskan perasa itu. Ia pasti meninggalkan kesan kelegaan ke atas perut anda.
Langkah 5
image
Minum air dalam jumlah yang mencukupi bagi menghindarkan dehidrasi akibat terlalu kerap muntah. Elakkan minuman berkafein atau berkarbonat.
Langkah 6
image
Makan makanan tinggi protein sebelum tidur. Ia membantu meningkatkan paras gula dalam darah dan mengatasi rasa mual kerana biasanya ibu yang kerap muntah kekurangan gula dslam darah yang menyebabkan rasa pening dan pitam.
Langkah 7
image
Elakkan daripada makan dan minum secara serentak. Makanan dan minuman yang bercampur di dalam perut secara tidak langsung meningkatkan rasa loya.
Langkah 8
image
Langkah 9
image
Vitamin B6 sangat efektif untuk mengurangkan rasa mual. Kajian yang dijalankan oleh penyelidik di barat
mendapati wanita yang mengambil multivitamin khusus untuk wanita hamil sebelum mengandung boleh mengurangkan simptom morning sickness daripada lebih teruk.
Langkah 10
image
Kadang kala bau masakan boleh menyebabkan rasa loya. Jadi semasa memasak pastikan pengudaraan di kawasan dapur adalah baik bagi mengelakkan rasa loya dan mual.
Langkah 4, 6 & 9 mengatakan peppermint,halia, makanan tinggi protien & vitamin B6 sangat efektif untuk menghilangkan rasa loya ketika mengandung.
Jadi, pada mereka yang tak lalu nak makan halia dan peppermint dan mahu pastikan mendapat protien yang mencukupi dan zero kolestrol boleh cuba Peppermint Ginger Plus sebagai ganti halia dan peppermint, ESP sebagai pembekal sumber protien asli & B Complex Shaklee yang mengandungi sua vitamin B penting termasuk asid folik dan B6. Ianya semulajadi dan selamat untuk ibu dan bayi
image
Peppermint ginger plus diperbuat daripada daun pudina,halia,pokok adas & cekur manis.
Fungsinya untuk membantu dalam merawat/mencegah loya,gastrik,mabuk laut,sendawa atau penghadaman.
B Complex mengandungi kesemua 8 jenis vitamin B iaitu B1,B2,B3,B6,B12,asid folik,biotin & pantothenic acid. Asid folik sangat bagus untuk mengurangkan risiko
melahirkan anak terencat akal atau masalah kecacatan saraf tunjang.
ESP Soy Protien diperbuat daripada soya NON-GMO yang kaya dengan sumber protien asli yang tinggi. Bagus untuk pertumbuhan bayi dan kesihatan ibu disamping mencantikkan kulit.

No comments:

Post a Comment