Rahsia Penyusuan Ekslusif berjaya dan Khasiat ESP Shaklee untuk Ibu menyusu dan Set Penyusuan Shaklee

Tiga Masalah Utama Dihadapi Ibu Menyusu
1. Puting Luka
Puting susu akan merasa tidak selesa beberapa hari selepas memulakan penyusuan badan. Kenapa? Puting luka digigit baby. Puting juga boleh luka kerana geselan dengan baju.
Bagi mengatasinya ibu perlu belajar posisi penyusuan yang betul. Jika anak tak selesa semasa menyusu, puting lebih mudah untuk luka. Sapukan susu ibu pada puting yang luka untuk kurangkan pedih. Boleh juga menggunakan kelompang atau breast shield untuk elakkan puting luka tergesel dengan baju.
2. Ketulan Sakit
Kalau anda perasankan, ada ketulan didalam breast kita.. Kenapa ye?
ketulan ini yang buatkan breast tersumbat. Ianya boleh diatasi dengan urut ketulan itu ke arah puting dengan perlahan lahan. Ibu juga boleh tuam ketulan itu dengan kain panas. Coli yang ketat juga boleh menyebabkan masalah ini.
3. Mastitis atau Jangkitan payudara (Miss B)
Jika ketulan didalam miss B dibiarkan, boleh melarat hingga menjadi Mastitis.
Tanda-tanda Mastitis:
Payudara yang ada ketulan campur flu dan kadangkala demam.
Bagaimana mengatasi Mastitis?
Berjumpa doktor jika terdapat tanda tanda mastitis.
Walaubagaimanapun ibu Tidak Perlu berhenti menyusukan bayi. Teruskan penyusuan seperti biasa.
Ini ialah antara masalah utama ibu menyusu. Banyak lagi masalah sebenarnya hihii
Salah satu cara untuk atasi masalah ini dan membantu menyokong proses penyusuan yang berjaya ialah dengan mengambil makanan berkhasiat atau mengamalkan suplemen.
Saya sangat mengesyorkan ESP Shaklee untuk ibu menyusu. ESP Shaklee membantu meningkatkan daya tahan melawan penyakit supaya badan cepat sembuh dan seterusnya bersedia menyediakan susu ibu secukupnya untuk baby.
image
Tiga masalah yang kerap berlaku semasa menyusu. Jadi apa yang perlu kita lakukan
untuk menghadapinya??
image
Berikut ada Tips menyusu yang wajib diketahui.
9 Tips Memudahkan ibu menyusu yang bekerja untuk melakukan penyusuan
Dan
8 Tips Memudahkan penyusuan
1. Cari Ilmu Penyusuan:
Cari ilmu penyusuan sepanjang masa. Ibu mesti simpan niat dari awal kehamilan untuk menyusu badan sepenuhnya. Anda dan suami digalakkan menyertai kelas persediaan penyusuan susu ibu dan diajar oleh kaunselor-kaunselor laktasi bertauliah.
Beli buku berkaitan penyusuan susu ibu. Kita boleh masuk forum dan kumpulan menyusukan anak di internet. Banyak terdapat di facebook. Anda sememamgnya perlukan sokongan dan nasihat dari kawan kawan lain yang mempunyai niat yang sama. Insyaallah, kita akan lebih bersemangat dengan bantuan dari kawan kawan yang positif.
2. Praktikkan ilmu Penyusuan:
Mulakan dengan langkah kanan. Cuba amalkan ilmu yang anda pelajari segera. Posisi menyusu yang betul memastikan baby selesa dan melekap dengan betul. Semakin banyak dan kerap anda berlatih, semakin pandai dan berpengalaman menyusukan baby. Insyaalah.
Bukankah Practice makes perfect? :)
Ibu juga digalakkan tidur bersama baby sepanjang tempoh menyusu supaya baby dapat disusukan bila bila masa. Tetapi perlu berhati-hati supaya tidak tertindih ya.
Untuk pengetahuan anda jika kita menggunakan puting kosong, baby boleh keliru dengan puting payudara. Penggunaan sudu, picagari dan cawan khas amat digalakkan bagi mengelakkan simanja keliru puting.
Apabila keliru puting berlaku, baby tak nak menghisap puting ibu kerana mungkin lebih sukakan puting botol.
3. Simpan stok susu
Ibu mesti bersedia dengan simpanan stok susu badan yang cukup. Ibu mesti disiplinkan diri memerah susu di pejabat untuk kegunaan anak. Ibu Bolehlah menggunakan teknik marmet iaitu perahan menggunakan tangan atau menggunakan pam susu.
Kenapa perlu simpan stok? Ini untuk membantu menghadapi situasi luar kawalan. Contohnya perlu outsatation.
Demam yang memudaratkan pengeluaran susu. Sebab, berkemungkinan semasa demam, ubat doktor akan memberi
kesan pada pengeluaran susu ibu.
4. Peralatan penyusuan
Beli peralatan menyusu yang perlu sahaja. Jangan bazirkan wang pada alat yang tidak diperlukan. Bertanyalah pada ibu lain yang dah ada pengalaman. Aktifkan diri dengan forum dan kumpulan menyusu badan diinternet. Mungkin pendapat mereka boleh dimanfaatkan. Ini membantu
jimatkan masa, tenaga dan wang anda.
5. Bincang dengan majikan
Ini bagi mengelakkan salah faham dari pihak majikan. Cuba terangkan anda memerlukan sedikit masa bagi memerah susu. Sekiranya pejabat anda menyediakan bilik menyusu, gunakan sebaiknya.
6. Perah susu di pejabat
Sekiranya ibu bekerja minimum 8 jam sehari, anda digalakkan untuk memerah susu ibu sekurang-kurangnya 2 hingga 3 sesi sepanjang waktu bekerja. Bagi yang kerja overtime, tambahkan sesi memerah susu.
Kuantiti susu ibu dipengaruhi konsep
Supply and Demand. Lebih kerap anda perah susu, lebih banyak susu baru akan dihasilkan.
Ini bermakna, jika anda culas dan payudara kerap penuh, badan akan kurangkan susu yang dihasilkan.
7. Kurangkan tekanan
Semasa sesi memerah susu ibu, hormon yang dirembeskan akan membuatkan kita lebih tenang.
Semasa bekerja, memang tak dapat elakkan stress. Jadi, ambil masa untuk perah susu dan lihat bagaimana perasaan tadi menjadi lebih tenang.
Indaahnya ciptaan Allah swt. Nak lagi berkesan, semasa mengepam susu lihatlah gambar simanja anda. Insyaallah lebih banayk susu akan dihasilkan.
Kawal tahap stress, stress mengurangkan penghasilan susu.
8. Makan makanan berkhasiat
Sesibuk mana bekerja please jangan sampai tak makan. Amalkan makanan
berkhasiat supaya susu yang dihasilkan lebih berkualiti.
Khasiat ESP Shaklee untuk ibu menyusu sangat banyak. Selain membekalkan zat yang diperlukan badan, anda juga akan rasa kenyang lebih lama.
Amalkan ESP Shaklee setiap pagi sebelum pergi  kerja atau bagi mereka yang bekerja shift cuba amalkan EDP Shaklee sebelum mula kerja. Insyallah susu meriah badan juga bertenaga.
Ibu cubalah amalkan 8 tips diatas ini, semoga dipermudahan urusan kita.
Apa Khasiat ESP Untuk Ibu Menyusu?
- Membantu tambahkan kuantiti dan kualiti susu ibu yang dihasilkan. Kesannya, susu lebih pekat dan berkrim. Bayi akan cepat kenyang dan kurang meragam
- Kenyang lebih lama dan badan bertenaga serta kurang letih.
- Membantu ibu berdiet mendapatkan makanan berkhasiat segera sekaligus membantu menurunkan berat badan.
- Membantu tingkatkan daya tahan melawan penyakit, mengawal paras kolesterol dan menyokong kesihatan jantung dan prostat.
Dengan pelbagai khasiat dan fungsi ESP Shaklee harga Retail cuma RM150 untuk setiap 850g.
Untuk mendapatkan khidmat nasihat dan jadual makan vitamin terus hubungi saya call/ wassap/ sms puan Siti 019-5522329

No comments:

Post a Comment