Masalah Tonsil dikalangan kanak kanak

image
Tonsil sememangnya wujud pada semua orang cuma berbeza pada saiz tonsil dan tahap kesihatan tonsil seseorang. Tonsil bertindak sebagai sebahagian daripada sistem pertahanan badan sewaktu masih kecil kerana pada waktu ini sistem imuniti badan belum lagi mencapai tahap kematangan sepenuhnya. Imuniti yang dibekalkan oleh ibu sewaktu dalam kandungan juga sudah beransur-ansur hilang.
Pada awal usia kanak-kanak, saiz Tonsil ini akan meningkat sedikit demi sedikit sehingga mencapai ke suatu tahap yang kekal atau plateau. Apabila kanak-kanak mencapai usia persekolahan, maka saiz kelenjar ini lama-kelamaan akan menjadi semakin kecil.
Hal yang demikian menerangkan mengapa Tonsil jarang kelihatan atau jika dikesan pun adalah dalam saiz yang agak kecil pada golongan dewasa.
Tanda-tanda kanak-kanak mempunyai radang Tonsil:
image
1. Demam
2. Sukar untuk menelan
3. Bunyi suara serak/ganjil
4. Nafas berbau
5. Bengkak pada kelenja tekak
6. Tidur berdengkur/berbunyi
7. Kelenjar tekak akan nampak merah dan terdapat putih-putih di atasnya.
Adakah Tonsil Ini Bahaya?
Macam mana nak tahu jika anak terkena jangkitan virus atau bakteria?
Jika jangkitan virus:
Anak akan mengalami demam tinggi dan rendah tak menentu masa. Dan anak itu juga kelihatan cergas walaupun dia demam. Demamnya juga adalah lebih panjang.
Jika jangkitan bakteria pula,
Anak akan kelihatan lemah dan tidak bermaya, tetapi demamnya lebih singkat. Ia biasanya mempunyai kecenderungan untuk serangan yang berulang-ulang.
Jangkitan Bakteria Lebih Berbahaya Sebab jangkitan virus adalah dari salur pernafasan (upper respiratory tract infection) 
Manakala bakteria pula, biasanya daripada jenis beta hemolitik streptokokus dikenalpasti sebagai punca jangkitan yang paling kerap berlaku.
Jika jangkitan tonsil ini merebak ke kawasan peritonsilar, maka manifestasinya akan menjadi lebih teruk sedikit. Kawasan peritonsilar akan mengalami keradangan dan kadang kadang pengumpulan nanah akan berlaku. Ini menyebabkan saluran pernafasan menjadi lebih sempit dan ada kalanya menyebabkan kesukaran bernafas.
Cadangan Supplement Untuk Masalah Tonsil
Untuk memperkuatkan sistem pertahanan badan, ada beberapa produk shaklee yang boleh membantu tapi bagi bayi berumur setahun ke bawah memang TIDAK digalakkan mengambil sebarang supplement.
image
Umur 1 hingga 3 tahun ada alternatif iaitu Mealshake (multivitamin dalam bentuk serbuk perisa vanilla).
image
Umur 3 tahun ke atas boleh diberi meal shake dan Chewable Vita-C Shaklee bagi mengukuhkan sistem imun dan juga boleh diberi suku sukatan daripada paket Nutriferon untuk imun booster. Nutriferon penggalak imunisasi (immune booster)
Nutriferon ini sangat digalakkan diambil oleh mereka yang punya masalah ANTIBODI yang LEMAH, SENANG SAKIT dan sakit yang lambat recover.
Hubungi saya untuk mendapatkan rundingan tentang produk SHAKLEE, Cara Pengambilan & Tips Berkesan !! Eksklusif hanya untuk pelanggan saya.
pm/contact : Siti
whatsApp:009-5522329
fanpage : cantik sini cantik sana
Email : sitizubaidah_basrah@yahoo.com

No comments:

Post a Comment