Resipi Bubur Sedap untuk orang yang tak boleh mengunyah

Hihii nampak tak tajuk tu...panjanh betul. Ya...ianya khas untuk orang yang tak bolwh mengunyah. Saya baru lepas operate gigi bongsu jenis Horizontol. Sakitnya jangan cakap la...memang sakit dan mulut pun tak berani nak bukak luas2...apatah lagi mengunyah...jadi makanan yang sesuai adalah bubur.
Jadi meh nak share resipi yang simple lagi mudah di sediakan.
Cara sediakan Sup Sayur:
Bawang putih, bawang merah hiris
Sayur bayam,
Ikan bilis
Garam dan air secukupnya.
Didihkan air, masukkan ikan bilis, bawang putih dan merah...dah naik bau tu, masukkan sayur dan perasakan garam secukupnya.
Ok, sup dah siap, lepastu masukkn nasi dan sup sayur tadi kedalam blender, dan blend halus. Haaa dah siap..senang gilee kan..hihii
Sup sayur ni, boleh la tukar dgn carrot, brokoli, kubis bunga...tambah ayam atau daging ikut citarasa..
Tapi kena ingat tai, lepas operate kan ada jahitan, jadi nasihat saya jangan tambah ayam, sebab nanti gatal kt jahitan tu...aduh..klu ok, tak pe je.. :D
Ok, ini ada beberapa gambar yang mungkin memberi inspirasi. Bubur ni juga sesuai untuk baby yang dah 6bulan, cuma kurangkan garam tu.
Selamat mencuba :D

Untuk tambahkan nutrisi dan memenuhi keperluan zat dan mineral harian boleh la amalkan Cinch Shake Mix sebagai pengganti makanan Vitalea untuk multivitamin with iron formula.

No comments:

Post a Comment