Punca gigi ngilu, apa nak buat? Penyelesaiannya

Siapa yang pernah rasa gigi ngilu atau sensitif je faham keperitan gigi ngilu ni. Ada yang terasa ngilu bila minum atau makan makanan yang sejuk, ada yang ngilu pada makanan panas, manis dan kadang-kadang2 tu, bila kita bercakap pun tersa ngilu sebab ada udara yang keluar kan...rasanya nya tu...memang menangkap kat otak tau...ohooo sungguh laa tak selesanya....
Meh kita singkap sikit, apakah punca gigi ngilu atau sensitif ni. sebelum tu jom kita kenal dulu struktur gigi kita..cer perhatikan gambar ni..

Ini adalah struktur gigi yang sihat. Yang menjadikan nya ngilu tu, apabila gusi mula menurun atau kering hingga bahagian email dan dentin terdedah. Cuba lihat gambar di bawah ni...


Nampak tu, bahagian dentin terdedah ini lah yang menyebabkan rasa ngilu dan menjadikan gigi sensitif pada rasa sejuk, panas atau manis...

Kalau kita zoom kan lagi, sebenarnya di bahagian dentin dan email terdapat lubang-lubang halus yang di panggil Tubulus. Tubulus di sambungkan dengan banyak saraf-saraf halus. Saya bayangkan nya macam pori-pori pada kulit. 

Heheee sebab bila pori pada kulit menjadi besar, kotoran dan habuk mudah melekat dan terjadinya kulit sensitif dan jerawat. 

Begitulah jugak dengan gigi, pori yang terdedah mengakibatkan rasa ngilu dan terjadinya punca gigi sensitif... Ye la kan...tak kan ada jerawat kat gigi pulak kan hihiii :p

Haa camni la rupa pori-pori pada gigi...ini saya yang sebut kikii, nama saintifiknya ialah Tubulus.



Jadi, apa kita boleh buat untuk tutup Tubulus ni??? Kalau pori-pori kulit terbuka kita boleh la  merawatnya dengan Vitamin C, VitaminE Colagen ke atau pun rajin-rajin pakai masker....kalau gigi??

Hihii gunala Sensodyne. Ianya pakar dalam merawat gigi sensitif dan menutup si Tubulus tu...jadi hilanglah rasa ngilu.

Saya guna dalam seminggu camtu, rasa ok sikit..lama-lama tak perasan pulak dah hilang masalah ngilu... Yeay!! masalah selesai :D

Weh... Cer bayangkan kalau la kulit kita ada rasa ngilu... Cemana la kann... itulah tanda Allah swt maha bijaksana... Kalau dia nak, boleh je dia bagi kita rasa ngilu bila pori kulit terbuka dan gigi pula berjerawat bila tubulus terdedah...hehee tapi idak la pulak dia jadikan camtu... sebabnya, kalau la gigi berjerawat camne pulak kita nak makan kan... jenuh pulak nak picit jerawat kat gigi... adoi hehee 
Nampak tak...Allah swt sayang kat kita. Amin.

Pssst....klu nk rawat kulit sensitif dan pori terbuka, amalkan VitaC, VitaE dalam merawat pori kulit terbuka dan kulit sensitif.

Harga? ni harga retail tau...
1. Sustained Release VitaC rm94.08, ada 180biji, cukup untuk 3-6bulan
2. VitaE rm157.94, ada 120biji, cukup untuk 1-2 bulan

Tentula harga lebih jimat, jika anda pm Siti 019-552 2329
Moh cepat pm untuk kulit sihat dan comey :D