Basikal Pink untuk Zahra

Genap 12 hari kita semua perlu di kuarantin kan diri di rumah untuk memutuskan rantaian penyebaran wabak Coronavirus atau juga di sebut Covid-19.

Sepanjang tempoh ni, bermacam-macam aktiviti yang di lakukan. Terutamanya memasak. Sebab nya semua pun "kejap-kejap lapo"..."kejap-kejap bukak peti ais.." ada je nak di kunyah kan nya tu...

Korang pulak macammana kuarantin di rumah? Sama jugak ke asyik lapooo je kejenye ..hehe

Makan kena beringat ya, kalori harus di kira juga. Nanti jangan sampai habis je kuarantin baju dan seluar kerja semua habis tak tak muat. Huhu

Jadi nya, isi kan jugak waktu untuk bersenam dan beriadah yang bersesuaian di rumah.

Ada banyak chanel di Utube yang boleh kita ikut untuk bersenam di rumah. Antara favorite kami sekeluarga ialah Zumba. Korang taip je Zumba macam-macam ada. Kalau nak lebih mencabar boleh juga cuba Tabata. Sure berpeluh nanti di buat nya. 

Lagi satu aktiviti semasa kuarantin ni ialah window shopping. Sebenarnya nak beli basikal Zahra (Puteri kedua kami) untuk  hari lahir nya yang ke 3tahun pada bulan April. Tapi tak sangka pula awal pula basikal ni sampai. Ambil masa masa cuma 2hari sahaja.

Basikal sempena Hari Ulang Tahun Zahra ke 3 tahun dan juga Tahiah pada Zahra yang berjaya Tak Pakai pampers sepenuhnya pada waktu siang malam pada genap usianya 2y 10bulan. Yeay!! Nanti Siti ceritakan perjalanan suka duka semasa potty training ya. Insyallah.

Sebaik nampak je Abam Posmen hantar depan umah, apa lagi, melompat la Zahra. Tak sabar nak naik basikal baru. Jelas terpancar kegembiraan nya di raut wajah ya yang kecil itu.

Hati mana yang tak cair melihat anak nya sangat teruja dan gembira. Jadi kita bagi je la dia naik...tak kan nak sorok pulak kan...


Ini dia Zahra dan Basikal Pink nya. Lama dah dia minta pada ayah nya "nak basikal Color Pink tau. Pink je, lain-lain tak nak". Setakat ni Pink adalah color favorite Zahra. 

Tak sabar nak naik basikal, memandang kan di luar cuaca masih panas, dia pusing dalam rumah dulu.

Gigih la Kakak Zuyyin (Puteri Sulung kami) mengajarkan pada Zahra cara kayuh basikal. 

Dalam masa sama Zuyyin pun jealous jugak tu, nak bawak masuk basikal dia ke dalam rumah. 

Adoi la anak... Mustila tak tak boleh... jenoh pulak mama nak mop seluruh rumah nanti .. huhuhu

Tak sabar dua beradik ni nak tunggu petang sebab nak main basikal bersama. Tapi dalam kawasan pagar je. Lebih-lebih tak boleh. Tak pasal kena saman seribu. Hihuu

Gembira di hati bukan main lagi dua beradik ni. seronok sangat ye dapat main basikal bersama.

Mama dan Ayah doakan semoga Zuyyin dan Zahra akan menjadi adik beradik yang saling sayang menyayangi antara satu sama lain dan dan saling membantu membantu. Amin.




No comments:

Post a Comment