,

Mudah di fahami - Punca Diabetes atau kencing manis

2/11/2016

DIABETES... KENCING MANIS...

Macamana diabetes boleh terjadi? Haa meh nk habaq.

Diabetes ada 2 jenis:

Type 1 : bila sel badan tak boleh menghasilkan insulin.

Type 2 : bila sel badan tidak kenal insulin

Insulin umpama "kunci" untuk membuka pintu kepada gula (glukos) nak masuk ke dalam sel kita. sel kita memerlukan gula sebagai makanan dia.

insulin akan kawal kadar kemasukan gula ke dalam sel. bila sel dah cukup kepeluan gulanya, insulin kana kunci pintu sel jadi gula takleh masuk lagi. kalau kita makan lagi banyak gula.. sel dah cukup gula dah, gula tu akan berada dalam darah. oleh itu makan berpada2 jgn ikut nafsu.

Bagi pengidap diabetes, yang Type 1, badan dia mmg tak boleh hasilkan insulin, ataupun insulin yg dihasilkan tak cukup. umpama bilik ada 15 tapi kunci ada untuk 5 bilik je. 5 orang je boleh masuk, lagi 10 orang berlegar2 kat luar. Apa jadi bila kena berlegar di luar? penat, letih, pitam. mcm tu lah bila gula tokleh masuk dlm sel kita, tp berlegar2 dalam salur darah kita... ia jadi tak seimbang.

Yang Type 2 pulak terjadi bila bilik 15, kunci pun 15 tapi silap kunci. patut nak buka bilik guna kunci bilik tapi dia pegi bagi kunci kereta... mana nak boleh buka. jadi, sama orang2 tak boleh masuk ke dalam bilik (gula tak boleh masuk ke dalam sel).

Keadaan2 ni adakan buat kadar gula dalam darah kita jadi tinggi! Bila gula dalam darah tinggi, macam2 masalah kesihatan akan berlaku, cthnya:-
- pandangan kabur
- gangguan berat badan
- jangkitan pada kulit
- luka lambat sembuh

Oleh itu jagalah kesihatan ye... Jaga makan, jaga aktiviti, jaga ibadah... jgn biar dah sakit baru nak jaga. Jaga dari sekarang. Makan vitamins jgn culas!

Nak Vitamin dan Suplement untuk kesihatan diri dan kecantikan ? Meh dapatkan info dan harga wassap Siti 019-552 2329

You Might Also Like

0 comments

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

About Me

My photo

Saya Siti Zubaidah bt Basrah merupakan seorang isteri kepada En.Suami yang bernama Nik Azizon b Abd Samad dan Mama kepada Si Comel Nik Azeeza Zuyyin juga pekerja untuk sebuah Syarikat. Saya ingin mengajak anda semua juga keluarga saya untuk bersama hidup sihat dan ceria serta Cantik sini Cantik sana dengan mengamalkan produk yang di jamin Halal dan berasaskan bahan semulajadi. Saya juga adalah indipendent Shaklee Distribuor dan COD anda di sekitar Puchong, Kinrara, Equine Park, Seri Kembangan, Bukit Jalil, Dengkil, Bangi, Putrajaya, Cyberjaya dan seluruh Malaysia

Blog Archive

Most Welcome