, , ,

Kenapa mudah lupa hingga suami naik angin

9/15/2016


Masalah cepat letih, cepat lupa dan anemia adalah tanda kekurangan Vitamin B?

Pernah tak jadi cmni, dah elok2 jalan keluar lepas tu, terpaksa patah balik sebab ada je yang tertinggal, kertas document la, kunci la, pen la dan macam2 lagi.... tak pun, dah simpan baik2 punya barang, lepas tu, lupa letak kat mana... adeh.. paling lucu, dah jumpa orang tu, tapi kita pulak tak ingat nak cakap apa erk..? Itu la orang tua-tua kata, nasib baik hidung tu, melekat kat muka, kalau tak melekat, agaknya hidung pun boleh hilang.

Kadang tu, sampai kerap sangat lupa dan tertinggal barang, en. suami pun naik angin... mana tak nya, contoh rumah jenis aparment, tingkat 4, isteri balik kerja sampai atas tertinggal botol susu anak dalam kereta. Siapa yang nak kena ambil? Bukan ke en suami jugak yang kena ambil? Nasib en suami nak tolong amikkan. kalau tak? Kena lah pergi ambil sendiri Huhuu bagi kaum lelaki, tolong banyakkan bersabar jika pasangan anda cepat lupa... sabar kan separuh dari iman... 😉

Persoalan nya, kenapakah jadi cmni? Kebiasaannya wanita kan.. orang suka kait kan masalah pelupa ni, dengan kaum wanita dan lagi wanita lepas bersalin. I wanita tau, terasa i... 😂

Tahukah, sebenar nya yang orang kata orang perempuan cepat lupa, orang lepas bersalin cepat lupa... ada juga betul nya tau. kenapa? Sebabnya kita ni orang perempuan kan lumrah nya akan mengalami Haid setiap bulan dan lepas bersalin, kita kehilangan banyak darah... maka itu lah sebabnya kita akan kekurangan beberapa nutrisi semasa proses ini. 

Perlu di ingatkan, badan kita tidak mengeluarkan Vitamin B, maka bila asyik di lepas kan keluar dan tidak di ganti dengan pemakanan dan suplement yang betul, macam2 gejala yang akan terjadi, dan mungkin kita pun tidak sedar . ..

Jom selami gejala-gejala yang terjadi akibat kekurangan Vitamin B12.

Info Vitamin B
Kekurangan vitamin B12 akan menyebabkan gejala ringan atau mungkin tak dirasakan.Namun jika diabaikan kekurangan vitamin B12 dapat menyebabkan gejala :
▪ lemah dan keletihan
▪ kulit pucat
▪ hilang ingatan
▪ berat badan menurun
▪ cirit birit atau sembelit
▪ pendarahan dan gusi berdarah
▪ anemia

Ia terjadi  jika anda mengalami salah satu situasi seperti:
▪ gastritis atropi (lapisan yang menipis)
▪ anemia pernisiosa,yang menjadikan badan tidak menyerap vitamin B12
▪ pembedahan yang membuang sebahagian daripada usus kecil atau perut,termasuk pembedahan untuk menurunkan berat badan.
▪ penyakit yang mempengaruhi usus kecil seperti Crohn,penyakit celiac,pertumbuhan bakteria atau parasit.
▪ gangguan sistem imun,seperti penyakit Graves atau lupus.

Biasanya,jika mempunyai masalah dengan penyerapan vitamin B12,ia perlu digantikan melalui suntikan vitamin B12.

Kebanyakan orang boleh mencegah kekurangan vitamin B12 dengan memakan daging yang cukup,ayam,makanan laut,produk tenusu dan telur.

Selain itu #bcomplex shaklee mengandungi 8 vitamin B termasuk B12 yang membantu meningkatkan selera makan,memperbaiki tindak balas saraf,mengelakkan anemia,keletihan,baik untuk kecerdasan otak,kekuatan fizikal,memori dan fokus.

Vitamin B complex Shaklee, di datangkan dengan asid folic, amat sesuai di amalkan oleh mereka yang merancang kehamilan dan yang sedang hamil. Shaklee sentiasa semulajadi dan sentiasa selamat.

Harga Vitamin B complex:
Ada 120biji, cukup untuk kegunaan 2bulan
Cuma rm53.75

Dapatkan Vitamin B complex Shaklee, terus hubungi Siti 019-552 2329

Bagi anda yang berada di sekitar Seri kembangan, Equine Park, Pasar Borong Selangor, terus wassap Siti untuk saya hantarkan terus ke rumah anda. 😉



You Might Also Like

0 comments

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

About Me

My photo

Saya Siti Zubaidah bt Basrah merupakan seorang isteri kepada En.Suami yang bernama Nik Azizon b Abd Samad dan Mama kepada Si Comel Nik Azeeza Zuyyin juga pekerja untuk sebuah Syarikat. Saya ingin mengajak anda semua juga keluarga saya untuk bersama hidup sihat dan ceria serta Cantik sini Cantik sana dengan mengamalkan produk yang di jamin Halal dan berasaskan bahan semulajadi. Saya juga adalah indipendent Shaklee Distribuor dan COD anda di sekitar Puchong, Kinrara, Equine Park, Seri Kembangan, Bukit Jalil, Dengkil, Bangi, Putrajaya, Cyberjaya dan seluruh Malaysia

Most Welcome