,

Resipi Aislrim Choki-Choki simple dan sedap dan Teknik ikat plastik aiskrim 3saat

9/17/2016


Sebelum ni asyik tengok je resipi aiskrim choki choki kt fb yang kawan kawan dok share. Hehehe sekarang i nak cuba πŸ˜ƒ

Memang la tak susah pun resipi nya yabg susah nye tu tang ikat plastik aiskrim. Ngeh ngeh ngeh... tak tau la kalau bagi orang lain senang.. ngee..

Nak tau Teknik Rahsia ikat plastik aiskrim sampai kat hujung dengan senang dan sangat mudah. Pastu masa nak makan nanti, tak payah la nak gigit pusing2 hujung tu kan...hehe tarik je dan terus boleh makan Hehehee cuma guna tali rapia je. Nah tengok video ni, perkongsian dari you tube.

Teknik ikat plastik aiskrim mudah dan senang.



Haaa mudah kan?? Heheh boleh la praktis dengan air biasa dulu, nantibdah terror boleh la buat aiskrim pulakπŸ˜ƒ

Ok, ikat mengikat dah pandai, meh semak resipi aiskrim choki choki pulak πŸ˜‰


Resipi Aiskrim Choki Choki



Bahan Bahan Untuk membuat Aiskrim Choki Choki

- 1 tin susu pekat manis
- 1 tin susu cair
- 4 tin air yang telah di masak
- Sedikit garam
- 2 sudu 1/2 tepung jagung
- Choki choki ikut kesukaan anda nak letak banyak mana

Cara Cara Untuk Membuat Aiskrim Choki Choki

1.Masakkan air,susu pekat manis dan juga susu cair sehingga mendidih.
2.Setelah mendidih,kecilkan api dan masukkan bancuhan tepung jagung untuk bagi aiskrim jadi lembut.Kacau hingga sebati.Kalau ta nak masukkan tepung jagung pon takpe sebab susu tu pon dah boleh lembutkan aiskrim.Mak aii pepandai jer Lya ni..Heheheheee.
3. Masukkan sedikit garam untuk bagi aiskrim rasa lemak lemak sikit.Kacau lagi sekali dan tutup api.
4. Dah siap semua sekali,jangn lupa tapis adunan tersebut.
5. Biarkan sejuk untuk seketika sebelum di masukkan ke dalam plastik aiskrim atau boleh jer kalau nak masukkan dalam bekas aiskrim.Mana mana la yang korang suka.
6. Choki choki tu masukkan sekali kat dalam plastik aiskrim dan picit picit untuk bagi rata..Takde la nanti bila siap terkumpul kat satu tempat je.Picit picit dan ratakan elok elok tau.Nanti comel la rupa bentuk aiskrim korang..
7. SIAP dah AISKRIM CHOKI CHOKI...Boleh masuk kat peti ais dah.Tunggu dah keras,boleh la makan.Alohaaa tak sabar nak buat ni..Tak sabarrrr..Anak anak penggemar Choki choki...Mesti diaorang suka aiskrim ni.

Selamat mencuba πŸ˜‰

You Might Also Like

0 comments

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

About Me

My photo

Saya Siti Zubaidah bt Basrah merupakan seorang isteri kepada En.Suami yang bernama Nik Azizon b Abd Samad dan Mama kepada Si Comel Nik Azeeza Zuyyin juga pekerja untuk sebuah Syarikat. Saya ingin mengajak anda semua juga keluarga saya untuk bersama hidup sihat dan ceria serta Cantik sini Cantik sana dengan mengamalkan produk yang di jamin Halal dan berasaskan bahan semulajadi. Saya juga adalah indipendent Shaklee Distribuor dan COD anda di sekitar Puchong, Kinrara, Equine Park, Seri Kembangan, Bukit Jalil, Dengkil, Bangi, Putrajaya, Cyberjaya dan seluruh Malaysia

Most Welcome