Makan untuk Hidup atau Hidup untuk makan?


Makan untuk hidup atau hidup untuk makan?
Bagi saya, kita hidup bukan soal makan semata-mata. Tetapi kita hidup untuk melakukan kebaikan dan melakukan perkara yang bermanfaat dan berfaedah supaya boleh di bawa bekalan pada hari kemudian.

Jadi, sudah tentu penjagaan makanan harian adalah penting supaya menjadi kan kita lebih sihat dan lebih bertenaga untuk melakukan perkara-perkara yang berfaedah. Bila badan cergas otak pun cerdas.

Bagaimana nak jaga makan supaya kita makan makanan yang berkhasiat saja?

Mudah saja iaitu dengan ambil tahu, apa itu makanan yang sihat. Pelajari juga ilmu kalori dan juga fungsi setiap makanan. Ya, makanan juga ada fungsi nya tersendiri tau. Contohnya, sumber protien boleh di perolehi daripada ikan, ayam, daying dan Telur. Protein fungsinya adalah untuk membina otot dan memberi sumber tenaga berpanjangan. Namun jangan lupa protein juga mudah terurai kerana suhu yang panas semasa memasak.

Haa gitu.. bila kita dah tahu tentang sumber dan fungsi nya untuk tubuh badan kita. Kita akan lebih cenderung memilih makanan yang penting supaya tubuh badan lebih sihat dan cantik. Bukan makan ikut selera saja.

Apakah Sistem Imunisasi Badan?

Iaitu daya tahan penyakit yg berfungsi menyerang bakteria dan virus jahat yang cuba bertapak dalam badan kita. Imun badan boleh jadi lemah jika tubuh badan tidak dijaga dengan baik.

Punca:
1. stress
2. pencemaran
3. kurang makanan berkhasiat
4. kurang minum air
5. kurang tidur
6. tidak bersenam

Jadi bagaimana nak elakkan semua punca di atas supaya sistem imunisasi kita pada tahap optimum? Agak mustahil untuk kita nak elak kesemua di atas setiap hari.

Contoh nya Stress... boleh di katakan setiap hari pasti ada saja yang menyakitkan hati dan bikin panas saja... hahaha contoh, muncung tudung tu... dah jenuh tiup, sampai kembang lubang hidung, tudung tak jadi jugak... Ini memang boleh jadi punca stress sampai rasa nak bakar je tudung tu... Hahaha

Bagi ibu-ibu yang menyusu badan pula, jangan cakap la, confirm tak cukup tidur. I faham u...

Makanan berkhasiat dan bersenam? Ni tak mau komen, kang ada yg marah. Paham saja lah, kalau dah balik kerja pun terus melepek dan tak lalu nak buat apa, bersenam jangan haraplah kan...

Habis tu cemana? Semua di atas sudah menjadi perkara biasa dalam kehidupan harian.

Ops, jangan pandang emteng tentang semua tau.

Sebab apa? Sebab... boleh jadi yang biasa tu lah yang bakal membinasakan kita sedikit demi sedikit dan lama kelamaan kelak timbul berbagai penyakit yang tak di jemput. Ya, penyakit ni tak kan datang dalam satu dua hari, ia memakan masa yang lama... Kita tahu semua ni kan? tapi, Buat buat tak tahu...

Ish ish ish....

Tahu tak, sesuatu penyakit yang serius, adalah bermula dari tabiat pemakanan yanga biasa kita amalkan dari mula. Kalau elok tabiat pemakanan nya insyallah elok la di kemudian hari jika tidak..maka insyallah pelbagai penyakit setia menanti..

Maka dengan kesedaran ini, saya memilih untuk mencegah dari awal. Jaga pemakanan dan amalkan makanan tinggi Antioksida dan mengamalkan Detox secara berkala bagi melawan radikal bebas dan hapuskan Toksin punca segala penyakit dari tubuh badan.

Pastinya saya memilih yang selamat, semulajadi dan berkesan. VitaminC bertindak sebagai perisai dari dalam serta Antioksida, Alfalfa sebagai Detox seluruh badan dan B Complex, Agen Anti Stress setiap hari😉

Mula lah hari ini, untuk masa depan Yang lebih sihat. Shaklee, Better tomorrow

Nak Order Shaklee Set Kesihatan terus klik sini untuk personal Wassap Siti, 019-552 2329

Your Trusted Shaklee SID.