Cerita Iman dan Kabus Tebal

Cerita Iman dan kabus Tebal


Pernah dengar kabus kan? Bukan kabus dalam bantal tu.. untuk di panggil kekabu Tapi ini labus yang macam awan .biasa kita boleh nampak kabus kalau selepas hujan lebat dan awl pagi atau waktu jerebu. Jadi jalan raya nampak berkabus dan kuradan kurang jelas.

Nak cerita nya di sini..

Cuba Bayangkan semasa kita sedang memandu kereta dan dalam perjalanan le suatu destinasi menarik. tengah cuaca cerah elok, tiba-tiba nampak ada segumpal besar kabus di depan. Pulak tu, kita Tak nampak apa-apa melainkan kabus.

Persoalan nya, Adakah kita berhenti atau terus berjalan?

Pastinua kita tidak berhenti kan? Sebab kita tahu kita sedang berada di atas highway dan Waze ni takkan buat kita sesat di dalam kabus. Dan kita tau kabus tu bukan kabus yg bawa kita ke alam bunian. Maka, Kita pun lalu je lah.

Pengajarannya..

Begitulah dlm kehidupan kita. Bila kita melalui kabus, kelam kelibut tak nampak apa, percayalah “highway”-nya tu Allah dah siapkan. Kita cuma perlu percaya dan yakin pada Dia.

Janganlah berhenti hanya kerana “tak nampak jalan”. Kuatkan iman... kerana iman itu adalah percaya kepada benda yg kita tak nampak.

Insya-Allah, selepas kabus tu cahaya terang benderang sampai kita lupa dah tentang kabus tadi.

Semoga Bersemangat! Ayuh terus kan mengejar impian.

No comments:

Post a Comment