Petua Mengatasi Masalah Keletihan, Penat & Kurang Bertenaga

Keletihan yang diakibatkan oleh kesibukan kerja sehari-hari memang sangat mengganggu konsentrasi dan prestasi kerja. Sehingga kadangkala terbawa-bawa sehingga pulang ke rumah. Makanan
dan vitamin yang sesuai adalah petua bagi
mengatasi masalah ini. Masalah keletihan, penat dan kurang bertenaga ini boleh menjadi kronik dan meningkatkan risiko serangan penyakit.
Terdapat banyak cara untuk melenyapkan rasa penat atau letih dengan cara yang baik. Misalnya melalui makanan dan vitamin yang bagi menambah tenaga.
4 Jenis Makanan yang Dapat Mengurangkan Rasa Letih:
1) Oatmeal
image
Oatmeal bertindak menjaga kesihatan pencernaan. Atas sebab itu, banyak
amalan perubatan dan nutritionist yang
menggalakkan pesakit diabetes mengambil oatmeal, terutama bagi membantu menjaga kadar gula dalam darah yang normal. Kerana keperluan kandungan serat yang tinggi ini penting
bagi pesakit diabetes, Alfalfa Shaklee juga boleh diambil sebagai pilihan selain makanan yang berserat tinggi lain.
Selain kandungan serat yang tinggi, oatmeal yang menyediakan magnesium, protein dan fosforus, tiga nutrient yang signifikan dan secara langsung mempengaruhi tahap tenaga, menjadikannya sebagai makanan ideal untuk memerangi keletihan.
Oatmeal juga merupakan sumber vitamin B1 (tiamin), yang berperanan penting dalam penghasilan tenaga oleh badan.
2) Yogurt
image
Tekstur yang lembut, membuatkan yogurt lebih mudah diproses oleh tubuh menjadi tenaga berbanding makanan padat. Ia mengandungi probiotik- bacteria baik yang membantu mempertahankan ekosistem usus agar sentiasa sihat dengan melindunginya dari pathogen dan
membantu tubuh menyingkirkan bacteria berbahaya.
Kajian terbaru Universiti Toronto menunjukkan probiotik dapat membantu mengurangkan gejala keletihan kronik dengan meningkatkan kadar asid amino triptofan pada otak.
Triptofan dikenali sebagai pemangkin serotonin, suatu neurotransmitter yang membantu merangsang tidur dan mempromosikan perasaan tenang, membantu mengatasi keletihan sama ada dari segi fizikal dan emosi.
3) Bayam
image
Bayam penuh dengan kandungan nutrient penting yang membantu melenyapkan keletihan.
Sayuran ini tidak hanya menjadi sumber terbaik daripada segi sumber zat besi, tetapi juga sangat kaya dengan magnesium dan kalium. Zat besi memainkan peranan secara langsung dan penting dalam menghindari keletihan.
Kadar zat besi yang rendah dalam tubuh menyebabkan keletihan baik daripada
aspek fizikal dan mental serta anemia.
4) Kekacang dan biji-bijian
image
Biji labu, badam, kacang gajus dan kacang hazel mempunyai semua sumber magnesium yang membantu melawan keletihan otot.
Kandungan triptofan yang banyak ditemui dalam biji bijan, biji bunga matahari, biji labu, biji gajus, walnut dan badam berfungsi melawan keletihan emosi yang secara langsung membantu meringankan keletihan fizikal.
Cubalah kombinasi supplemen seperti berikut:
Vitalea Iron Formula (mutivitamin)
Harga Retail: Rm88.75
Saiz: 120biji
image
B-Complex
Harga Retail: Rm53.75
Saiz: 120biji
image
Vitamin C
Harga Retail: Rm92.50
Saiz: 180biji
image
Ostematrix (Calcium-Magnesium)
Harga Retail: Rm61
Saiz: 120biji
image
Energizing Soy Protein
Harga Retail: Rm150
Saiz: 850g
image
Supplemen ini sangat sesuai diambil oleh Ibu Mengandung & Ibu Menyusu serta sesiapa sahaja baik lelaki mahu pun perempuan.
Jangan Bimbang!
Ianya semulajadi,selamat dan mendapat endorsement dari FDA. Jangan biarkan diri anda terus berada dalam keletihan dan tidak bertenaga kerana terlalu berkira-kira untuk membelanjakan wang anda ke arah gaya hidup yang lebih sihat dan kekal bertenaga.
Bila anda sihat, orang yang sayang disekeliling anda juga bahagia! Bagi yang sudah berumahtangga, pasti suami akan terkejut kerana anda kekal bertenaga sepanjang hari! Semakin hari para suami
semakin sayang!!
Jangan bimbang, cadangan vitamin ini secara keseluruhan mungkin anda tidak perlu ambil semua diatas. Kerana setiap orang mempunyai masalah berbeza dan pastinya memerlukan vitamin yang berbeza mengikut keperluan badan anda.
Hubungi saya untuk khidmat nasihat dan jadual makan vitamin yang betul mengikut situasi anda.
Call/ sms/ wassap Puan Siti 019-5522329

No comments:

Post a Comment