Punca Rambut Gugur atau Botak

image
Rambut merupakan aset terpenting khususnya wanita. Rambut juga memainkan peranan untuk nenyerlahkan lagi kecantikan seseorang. Betul tak? Hihii kalau tak...tak kan banyak jenama khusus untuk penjagaan rambut, baik untuk wanita mahupun kelaki.
Sebelum terlambat dan jika sudah ada tanda tanda keguguran rambut...baik jangan berlengah lagi dan tunggu sampi dah kritikal baru nak "meng-googel"...no no no.
Ok jom tengok seterusnya.
Antara 3 faktor dan punca keguguran rambut ialah:
Hormon:
Hormon mempengaruhi pertumbuhan rambut. Jadi hormon jugaklah yang mempengaruhi rambut nipis atau tebal. Wanita menghasilkan hormon androgen dalam kuantiti yang sedikit namun ia akan bertindak aktif jika seseorang itu berada dalam keadaan tertekan. Ini menyebabkan rambut mudah gugur. Oleh itu, untuk melebatkan rambut, kurangkan tekanan dan sentiasa bertenang dalam apa jua
keadaan.
Penggunaan Produk berasaskan bahan kimia:
Rambut juga mudah gugur jika kerap mewarnakan rambut atau menukar gaya
rambut lurus atau curly. Apa yang patut dikakukan ialah memilih shampoo yang boleh protect rambut daripada kerosakkan, jangan terlalu kerap mencuci rambut dan jarakkan penukaran warna dan style rambut.
Kekurangan Vitamin dan Protien:
Amalan pemakanan yang sihat dan berkhasiat juga mempengaruhi pertumbuhan dan kesihatan rambut. Untuk elakkan rambut daripada gugur, amalkan nengambil bijiran, buah2an, sayur2an dan makanan berprotein tinggi seperti ikan, susu atau soya sangat membantu mendapatkan rambut yang lebat. Atau langkah lebih bijak dengan mengamalkan suplement khas untuj rambut.
Untuk vitamin rambut sangat digalakkan  mengamalkan ESP sumber protien terbaik yang juga mengandungi vitamin B,  kalsium dan Zink.
Untuk ibu ibu yang baru dapat baby baru, orang tua2 kata... rambut banyak gugur bila anak mula suka main bubbles air liur... Ohooo betul ke???
Untuk mendapatkan khidmat nasihat dan jadual makan vitamin Shaklee terus hubungi saya call/ wassap/ sms puan Siti 019-5522329
Anda juga mungkin berminat link ini :)
Kulit Cantik Cerah Berseri dan bebas minyak
Rahsia Penyusuan Eklusif berjaya
Tips hebat menyusukan bayi dan teknik Hypnobreastfeeding

No comments:

Post a Comment