Resipi Ayam Goreng Kunyit semudah ABC

Semasa Artikel ini di tulis jam menunjukkan pukul 2.13am. Mata terasa tidak mengantuk la pulak. Bila tengok balik dalam galery telifon ada banyak rupanya gambar masakan yang saya ambil tapi entah bila nya nak di kongsikan di dalam Blog. Aduhai.. jadi adalah lebih baik saya luangkan sedikit masa ini untuk kongsikan kepada anda Resipi Mudah dan Sedap sekiranya anda mencari Menu Ayam dan Sayuran yang boleh di masak sekali.



Ayam Goreng Kunyit nama di beri. Mendengar kan nama nya sahaja dah tau pun memang mudah. Pejam mata pun sudah boleh buat. hehe cuma nya saya kadang-kadang selalu asyik nak potong bawang putih. kalau nak tau, Resipi ini hanya menggunakan Bawang merah tau, bawang putih tiada. Nak bagitau pada diri sendiri jugak, supaya tak lupa. 

Dan lagi satu, untuk Ayam goreng kunyit tak perlu perah limau nipis atau orang kelantan sebut asam limau. (masa mula-mula kawin dengan En. Husband, rasa pelik apa benda asam limau tu.. saya bayangkan asam kulit tu.. sabo je la..). Perah limau nipis hanya untuk Daging Goreng kunyit sahaja.

Menu ini sesuai di hidangkan bersama nasi panas dan air suam. Serta ia juga boleh di makan oleh orang Dewasa mahupun kanak-kanak. Sebab nya tahap kepedasan nya sedikit sahaja. Tapi kalau anda suka kan pedas boleh la tambah kan cili lagi ya.

Ayam Goreng Kunyit


Bahan-bahan

Bawang Besar 1 biji (potong bulat)
Cili Kering 3 tangkai (basuh dan potong 2)
isi Ayam 500g atau semangkuk biasa (potong dadu)
serbuk kunyit
garam
gula
serbuk perasa

cara memasak


Menu ni kira sihat juga, sebab nya ada isi Ayam sebagai sumber Protein dan sayuran untuk vitamin A, C dan vitamin lain. Cumanya, kita perlu juga ambil kira Protein dan vitamin ini amat mudah terhapus jika terkena suhu tinggi. Bermakna semasa proses memasak peratusan kandungan protein dan vitamin nya mungkin berkurang.

Ye lah kan, tak kan nak makan ayam mentah pula... macam harimau jadian pulak.. haha

Jadinya, kita perlu topup keperluan Nutrisi seperti protein dan Multivitamin lain dengan Suplement yang berkualiti dan Selamat di makan untuk jangka pendek apatah lagi jangka panjang. Saranan saya amalkan lah Suplement Shaklee. 100% Selamat dan berkesan.

Jika ada sebarang pertanyaan mengenai Produk Shaklee terus hubungi Siti di talian, 019- 552 2329 atau klik Sini

No comments:

Post a Comment