Tangani Tekanan Darah Tinggi atau Hypertension secara semulajadi

Tekanan Darah (Hypertension)
image
Tekanan darah tinggi atau hypertension juga dikenali sebagai “silent killer” atau pembunuh senyap kerana ia tidak memberikan tanda-tanda symptom atau amaran seperti sakit gigi ataupun sakit belakang.
Sekiranya tidak dirawat, ia boleh membawa risiko serangan jantung, strok, penyakit buah pinggang dan demensia.
Faktor-faktor yang mempengaruhinya termasuklah faktor seperti sejarah keluarga, umur, etnik dan gaya hidup seseorang tersebut.
Tekanan darah yang sihat adalah pada paras 120/80 mm Hg atau lebih rendah. 140/90 mm Hg digunakan sebagai indikator untuk tekanan darah tinggi, tidak mengira usia seseorang itu.
Kebanyakan penderita hipertensi tidak menimbulkan gejala. Meskipun secara tidak sengaja beberapa gejala terjadi bersamaan dan dipercaya berhubungan dengan tekanan darah tinggi.
Gejala penyakit hipertensi:
- Sakit kepala
- Sering merasa pusing yang terkadang dirasakn sangat berat
- Nyeri perut
- Muntah
- Anoreksia
- Gelisah
- Berat badan turun
- Keluar keringan secara berlebihan
- Epistaksis
- Palpitasi
- Poliuri
- Proteinuri
- Hematuri
- Retardasi atau pertumbuhan
Jika semakin kronik Gejala hipertensi yang akan muncul gejala, seperti:
- Ensefalopati hipertensif
- Hemiplegi
- Gangguan penglihatna dan pendengaran
- Pareses dan facialis
- Penurunan kesadaran
Cara terbaik memastikan gejala penyakit
hipertensi adalah dengan melakukan pengukuran tekanan darah. Tekanan darah adalah kekuatan darah mengalir di dinding pembuluh darah yang keluar dari jantung (pembuluh arteri) dan yang akan kembali ke jantung (pembuluh balik). Oleh itu, doktor akan memeriksa tekanan darah dari dua bacaan.
image
Angka pertama adalah tekanan sistolik iaitu tekanan apabila jantung mengalirkan darah ke seluruh tubuh anda.
Angka kedua ialah tekanan diastolik iaitu tekanan ketika dalam keadaan rehat.
Berikut klasifikasi tekanan darah tinggi pada orang dewasa:
image
Rawatan Moden Penyakit Darah Tinggi:
Matlamat utama dalam rawatan penyakit darah tinggi adalah untuk mengawal kadar tekanan darah supaya tekanan darah tersebut sentiasa berada pada tahap normal atau biasa.
Kebiasaannya, langkah pertama rawatan yang disyorkan oleh doktor adalah perubahan dalam cara hidup yang lebih aktif dan pengambilan makanan yang sihat dan seimbang. Malah penurunan berat badan dan berhenti merokok turut didapati sangat membantu untuk mengawal kadar tekanan darah tinggi buat ramai pesakit.
Jikalau penyakit darah tinggi tidak dapat dikawal dengan langkah-langkah awal tersebut, pesakit turut diberi beberapa jenis ubat hospital yang berkesan untuk ramai pesakit dalam mengawal kadar tekanan darah.
Sumber: http://www.alhidayah-medic.com
Namun, pengambilan ubat yang mengandungi dadah secara berpanjangan akan mendatangkan kesan buruk ke dalam darah & sistem badan itu sendiri. Selain juga boleh menyebabkan pesakit mengalami kesan kesihatan yang teruk untuk jangka masa panjang.
Adakah Set Vitamin semulajadi Shaklee (tanpa dadah) boleh membantu pesakit darah tinggi?
Tentu ADA! Atas kesedaran tentang keburukan penggunaan dadah untuk jangka masa panjang, Shaklee menawarkan kaedah untuk mengurangkan kesan dan membantu mencegah seseorang daripada mempunyai masalah tekanan darah tinggi.
Set Darah Tinggi Shaklee terdiri daripada:
1. CoQ Health
2. Garlic
3. Omega Guard
image
Harga Retail Set Darah Tinggi Shaklee RM307.5:
1. CoQ Health RM124 Saiz 30biji
2. Garlic RM47.50 Saiz 60biji
3. Omega Guard RM136 Saiz 90biji
1. CoQ Heatlh Plus:
image
Beberapa kajian klinikal yang melibatkan jumlah beberapa individu di Amerika Syarikat menunjukkan bahawa CoQ10 boleh mengurangkan tekanan darah. Walau bagaimanapun, ia mungkin mengambil masa 4–12 minggu untuk melihat apa-apa perubahan. Dalam satu analisis, selepas membuat 12 kajian klinikal, penyelidik membuat kesimpulan bahawa CoQ10 berpotensi untuk menurunkan tekanan darah sistolik sehingga 17 mm Hg dan tekanan darah diastolik sebanyak 10 mm Hg, tanpa kesan sampingan yang ketara.
2. Garlic:
image
- mengekalkan tekanan darah dan paras kolestrol yang normal
- menggalakkan kesihatan kardiovaskular
- menurunkan kolestrol LDL, trigliserida dan kelikatan darah
3. OmegaGuard:
image
- Omega 3 telah diuji dan dibuktikan untuk mengurangkan hipertensi(tekanan darah tinggi). Menurut kajian terbaru dari American Heart Association Journal telah menguji 5000 orang.
- Mereka mengenalpasti sejarah kesihatan dan mengukur tekanan darah pada awal kajian. Ia menunjukkan kebaikan Omega 3merendahkan tekanan darah berbanding orang yang tidak mengambilnya.
- Melancarkan saluran darah, membuang kolestrol.
Untuk mendapatkan khidmat nasihat dan jadual makan vitamin Shaklee terus hubungi saya call/ wassap/ sms puan Siti 019-5522329

No comments:

Post a Comment