Tips Percepatkan Penyembuhan Tulang yang Patah



Baru lepas kemalangan dan terdapat tulang yang patah?

Terpaksa pakai simen dan Pergerakan pula terhad tambah dengan rasa yang tak selesa. Dalam hati tuhan je Tahu.. asyik berdoa, cepat la sembuh, cepat la sembuh...

Ya, saya faham. Memang rasanya tu sungguh menyeksakan...

Namun, Tulang yang patah akan tetap bersambung secara semulajadi kerana tulang adalah sel hidup, sama seperti kulit kita yang luka.

Bergantung kepada tulang mana yang patah dan jenis patah. Kebiasaannya tulang patah akan mula sembuh seawal minggu pertama, bercantum dan sembuh dalam 6-8 minggu atau lebih.

Proses pembentukan dan kepadatan tulang akan mengambil masa hampir setahun.
Untuk penyembuhan biasa, sekurang-kurangnya seseorang perlu memakai simen atau besi selama 2-3 bulan.

Namun, itu juga bergantung kepada penyembuhan tulang. Ini boleh dipantau melalui X-Ray.

Faktor yang mempengaruhi penyembuhan tulang:

1. Faktor pesakit
Umur : Semakin muda hingga berusia pertengahan  remaja dijangka akan lebih cepat sembuh berbanding yang sudah berusia. Ini kerana tulang sudah tiada pertumbuhan lagi

Kesihatan pesakit : Bagi penghidap penyakit kronik, penyembuhan luka menjadi isu. Penyakit-penyakit ini memberi kesan terhadap sistem imun, mungkin susah bergerak bagi orang yang mengalami obesiti atau pengaliran darah yang kurang.

2. Faktor tulang
Kepadatan tulang : Bahagian yang bersifat kurang tumpat iaitu pada hujung tulang sembuh lebih cepat daripada di bahagian tengah yang bersifat lebih tumpat.

Jenis tulang : Tulang selangka lebih mudah sembuh berbanding tulang yang lain. Mungkin sebab itu jika tulang selangka patah, rawatannya biarkan ia sembuh tanpa sebarang intervensi. Lagipun, tulang ini dipegang oleh otot yang banyak, risiko untuk beralih adalah rendah.

3. Faktor lain berkaitan patah tulang
Pergerakan pada tempat patah : Pergerakan berlebihan akan memanjangkan masa untuk sembuh. Oleh sebab itu bahagian yang terlibat akan disimen atau dipasang besi untuk mengurangkan Pergerakan.

Tulang putus sepenuhnya : Proses ini akan mengambil masa agak lama untuk menyambung kembali tulang-tulang tersebut.

4. Faktor lain berkaitan kecederaan Tempat tulang patah : Jika tulang patah berdekatan dengan sendi, kadar penyembuhan mungkin lebih lambat kerana sendi lebih banyak bergerak.

Bekalan darah : Jika bekalan darah ke bahagian tulang patah berkurang, kadar penyembuhan mungkin lebih lama kerana tisu rosak memerlukan bekalan darah yang banyak untuk membawa oksigen dan membuang sel-sel mati dan menukarkan dengan sel baru.

Tips Percepatkan Penyembuhan Tulang yang Patah

Bayangkan 3 bulan nak pakai simen tu. Dengan easa yang tak selesa dan panas serta gatal lagi.. sudah lah tak boleh di  garu... 

Buatlah sesuatu untuk bantu Percepatkan proses tulang sembuh. Maka tak perlu pakai simen tu lama-lama.

Di cadangkan beberapa makanan tambahan untuk menyokong nutrisi penting supaya tulang boleh bercantum dengan lebih cepat dan sihat.

5 Nutrisi Penting Bantu Tulang Patah Cepat Sembuh

(1) ESP Soy Protein – Sumber protein non-GMO. Dalam tulang manusia juga terdapat sel-sel hidup. Di sinilah pentingnya Protein yang baik dalam menyokong penghasilan sel-sel tulang yang baru, demi menggantikan sel-sel tulang yang telah rosak dan mati akibat patah.

(2) OsteMatrix – Sumber Kalsium, Magnesium dan Vitamin D. Kalsium merupakan mineral utama di dalam komposisi tulang. Magnesium & Vitamin D membantu penyerapan optimum kalsium ke dalam darah dan tulang. Gabungan pelbagai mineral termasuk Boron dalam OsteMatrix ini sangat penting untuk penyembuhan tulang patah dengan cepat, sekaligus kurangkan risiko tulang retak.

(3) B-Complex – Penenang saraf dan mengurangkan rasa sakit. B-Complex turut bertindak sebagai alternatif kepada pil tahan sakit.

(4) OmegaGuard – Minyak ikan yang tinggi dengan khasiat Omega-3, DHA dan EPA. Anti keradangan, bantu kurangkan bengkak, mencegah degradasi tulang rawan pada sendi serta pulihara sendi yang tercedera kerana patah. OmegaGuard turut bertindak sebagai pelincir dalam melancarkan pergerakan sendi.

(5) Vitamin C – Optional. Di cadangkan untuk anda yang mengalami Open Fracture. Bantu penyembuhan luka dengan cepat di kawasan otot yang tercedera akibat tusukan tulang.
Selain itu,

Tahukah anda 90% protein dalam tulang ialah kolagen? 

Jadi, kolagen adalah salah 1 kunci kepada tulang yang kuat. Tulang yang matang dibina oleh protein dan mineral. Lebih kurang 60% berat tulang adalah mineral yang paling utama iaitu, kalsium & fosfat.

40% lagi adalah air dan matriks yang terbentuk sebelum mineral mendap dalam tulang & berfungsi seperti kerangka.

90% protein matriks adalah kolagen yang merupakan protein paling banyak dalam badan manusia. Kolagen sangat kuat dan membentuk tulang, tendon, kulit dan tulang rawan.

Berapakah Harga Set Tulang Patah Shaklee?



ESP (Sumber Protien  Non GMO)
Berat Bersih: 850g
Tempoh Penggunaan: 1bulan ++
Harga: RM161.25


Ostematrix (Pil Kalsium)
Saiz: 120biji
Tempoh Penggunaan: 1bulan
Harga: RM61.25




Bcomplex (Alternative untuk Pil Tahan Sakit)
Saiz: 120biji
Tempoh Penggunaan: 2bulan
Harga: RM58.75


Omega Guard (Minyak Ikan Omega 3)
Saiz: 90biji
Tempoh Penggunaan: 1bulan
Harga: RM136.25


Vitamin C
Saiz: 180biji
Tempoh Penggunaan: 3bulan
Harga: RM97.50

Bagaimana nak Order Produk Shaklee?
Untuk sebarang pesanan produk Shaklee boleh terus menghubungi Siti 019-552 2329 atau terus Click Order Now untuk terus buat pembelian Online. Setiap pembelian Online ada rekod dan konsultasi jadual makan vitamin akan di berikan seleps pembelian.

Berita Baik,

Anda layak untuk mendapatkan 25%t diskaun sekiranya anda adalah ahli Shaklee. Untuk dapatkan diskaun lagi 25% dan daftar keahlian Shaklee, juga boleh terus hubungi Siti di talian 019-552 2329



No comments:

Post a Comment