Resipi Kuih Kasturi Rangup dan Sedap

Haritu di sekolah Tadika anak saya, Zuyyin nama nya, ada buat ujikaji biji benih. Tak kan la nak beli lima biji kacang hijau aje kan... ada yang kena ketok nanti.... Hahaha jadi nak tak nak, terpaksa la beli sepeket.

Sudah tu, apa nak di buat dengan sepeket kacang hijau ni... hohoo mula nya ingat nak buat bubur kacang. Tapi memandangkan husband dan anak-anak tak pernah nak minat dengan bubur, maka hasrat membubur kacang hijau di lupakan. Haa sebab tu lah terfifkir kan kuih kacang hijau.

Maka mula lah pencarian Resipi Kuih Kasturi atau ada juga yang sebut kuih kacang. Apa pun, bahan nya sangat mudah di dapati dan cara membuat nya juga sangat sinple dan insyallah bagi yang baru first time nak cuba pun, gerenti boleh jadi.

Resipi Kuih Kasturi
Inti Kacang Hijau:

Bahan bahan:
250 gm kacang hijau - rendam
1 keping gula Melaka
1/2 cawan gula pasir - ikut manis disukai
Sedikit kelapa parut.. !!! Optional*
Sedikit garam

Cara cara:
Masak kacang hijau bersama air secukupnya hingga kembang, biarkan sehingga airnya hampir kering dan kacang hancur. 

Masukkan gula melaka, garam dan gula, kacau rata dan biarkan hingga kering. Sesuaikan kemanisan, jika suka lebih manis boleh tambah gula. 

Angkat dan sejukkan. Bila sudah sejuk kepal inti bulat bulat sebesar ping pong dan kemudian dileperkan. 



Kulit Kuih Kasturi:


Bahan bahan:
1/2 cawan tepung gandum
1/3 sudu besar marjerin
1 sudu kecil garam
Secubit gula
1/2 cawan air

Cara cara:
Dalam bekas, campurkan tepung, marjerin, garam, gula. Masukkan air dan kacau menggunakan hand whisk supaya adunan cepat sebati.

Panaskan minyak dalam kuali sehingga benar benar panas, celupkan inti yang sudah dibentuk tadi ke dalam adunan tepung dan goreng sehingga keemasan dan rangup 

Kemudian boleh la di Angkat dan sedia untuk dihidangkan.  

Selamat Mencuba.

No comments:

Post a Comment