5 Perkara Do and Dont untuk Selesaikan Masalah Kulit Berminyak


5 Perkara Do and Dont untuk Selesaikan Masalah Kulit Berminyak


Oh Kulit Berminyak!

Ouch! 

Dari jauh lagi dah nampak kilat yang memancar-mancar dari muka kita. Siti sendiri sebelum ini mempunyai masalah kulit Berminyak. Bukan sikit-sikit tapi agak kronik juga. Sampai kan semua bedak habis luntur sebaik saja selepas sapu ke wajah. Makeup pun jadi tak cantik. Muka jadi kelabu asap. Kusam. Tak bermaya. Pucat. Dan macam-macam lagi istilah yang memang stress di buat nya tau.

Lagi tambah stress bila ada yang tanya "dah pakai bedak ke belom? Sama je... Kusam"
Kejam betul. Mereka tak tahu kah bukan main mahai lagi bedak ni. Tapi hasilnya macam tak pakai bedak??? Eww what?? Nangis...

Pernah tak korang alami semua perkara menyedihkan tu? Hanya kerana muka jenis berminyak kita terus jadi tak confident dengan diri sendiri. Nak bercakap di depan lagi lah malu... Takut orang dok perhati ja muka berminyak ni dengan memek muka pelik... Aduhai ...

Tapi, sekarang Siti dah tak de lagi masalah kulit Berminyak dan Siti bebas nak pakai bedak dan makeup tanpa rasa risau takut makeup mencair...

Jadi Siti nak kongsikan pada anda apa yang Do and Dont kita lakukan hanya dari rumah untuk selesaikan masalah kulit Berminyak.

5 Do and Dont untuk Selesaikan Masalah Kulit Berminyak

1. Cuci Muka

Do

Cuci muka debgan menggunakan air bersuhu bilik. Maksudnya air biasa di paip. Sebaliknya cuci muka selepas bangun tidur atau lebih baik mandi terus lepas bangun tidur. Ini akan menyeimbangkan kadar pengeluaran minyak secara semulajadi.

Dont

Mencuci muka dengan air panas sebab ini akan menyebabkan minyak di kulit muka hilang keseimbangan. Dan jangan kerap mencuci muka kerana ia hanya akan membuat kan kulit tambah berminyak.

2. Makanan

Do

Lebihkan serat dalam diet harian seperti sayuran dan buah buahan sitrus seperti limau dan oren. Ini kerana buah-buahan sitrus ni tinggi antioksidan dan tinggi kandungan Vitamin C. Ia sangat membantu melawan radikal bebas dan pengeluaran minyak serta memperbaharui sel kulit.

Dont

Makanan berminyak ni cubalah elakkan sedaya upaya. Kerana kalau asyik layan ayam goreng, memang minyak muka pun mampu diperah untuk menggoreng ayam. Hihi tu Contoh ....

3. Cara mencuci Muka

Do

Gunakan jari yang bersih dan gosok secara lembut di wajah. Lembut manja-manja je tau, baru lah kulit pun halus mulus.

Don't

Memakai tuala, span atau benda yang kasar untuk membasuh muka. Apatah lagi jika di gosok secara kasar.

4. Penjagaan

Do

Lakukan Rutin penggunaan masker timun! Ia dipercayai dapat mengatasi masalah jerawat, mencegah radang pada kulit dan menghilangkan minyak berlebihan pada wajah. penggunaan masker secara teratur akan membantu menanggal kan sel mati dan menghapuskan lebihan minyak di muka.

Cara membuat masker timun ni adalah dengan memblender timun bersama kulitnya dan tempek di wajah selama 30 minit kemudian basuh.

Atau, jika anda ada juga boleh dapatkan di pasaran masker yang khusus untuk kulit berminyak.

Dont

Langsung mengabaikan kebaikan penggunaan masker wajah. Kerana, jika anda mengabaikan penjagaan ini sel mati tidak tertanggal dan termendap di wajah bersama lebihan minyak. Akibat nya pori mudah tersumbat. Pori tersumbat merupakan punca kepada masalah jerawat, jeragat, pori membesar, kulit kusam dan tak bermaya.

5. Skincare yang perlu ada

Do

Perlu ada PENCUCI MUKA bersama Toner yang lembut dan terbukti mampu mengurangkan wajah oily serta mencerahkan kulit yang kusam. Kalau dapat yang organik berasaskan tumbuhan  serta Alkohol FREE lagi bagus kan.. Pencuci dan toner yang betul adalah sangat membantu untuk menggalkan sel mati dan membersih kan kulit tanpa mengakibat kan pengeluaran minyak bertambah banyak di wajah.

Dont

Jangan ikut beli sesuatu skincare itu kerana ia Viral atau kerana kawan kita guna atau lagi lah kerana artis kesayangan kita yang guna. Kerana sesuatu yang nampak bagus mereka guna tidak semestinya bagus untuk kita pula. Jadi take your time to study sikit tentang sesuatu produk itu. Kaji tentang siapa pengeluar nya, berapa lama sudah di pasaran, kaji juga bahan yang di gunakan dan kesan kepada pengguna lain. Jangan tergesa-gesa dalam pemilihan produk kecantikan.

Cukup-Cukuplah Berkira Jika Mahu Dapatkan Kulit Cantik Berseri.


Kita sebagai wanita sama ada yang masih bujang atau berumahtangga haruslah menjaga aset terpenting bagi seorang perempuan iaitu kulit wajah.

Ambillah langkah segera. Terdapat banyak produk kecantikan diluar sana untuk kulit berminyak namun tidak semuanya 100% selamat, semulajadi dan berkesan.

Bukannya Siti suka-suka ‘claim’ kami pencuci semulajadi yang terbukti berkesan tetapi menjalani analisis kulit secara ketat dan dibuktikan secara klinikal.

Bebas Dari 1500 Bahan Kimia Yang Biasa Ada Dalam Skincare

Satu perkara yang saya sangat fanatik dengan Shaklee sejak dahulu ialah pihak Shaklee takkan mengorbankan keselamatan dan ketulenan produk untuk menghasilkan produk yang semulajadi dan berkesan.

YOUTH™ adalah produk pertama di dunia yang dihasilkan secara 100% dengan bahan semulajadi. Paling best, produk ini terhasil tanpa sebarang bahan kimia berbahaya dan bahan yang memberi kesan kepada kehijauan bumi.


Pihak Shaklee telah menyaring lebih dari 350 bahan pencemar, bendasing dan racun perosak dari setiap bahan botanikal sebanyak 3 kali ganda daripada standard yang ditetapkan. Wow! Sangat selamat.

Lebih dari itu, pihak Shaklee juga menjalankan lebih dari 100 ribu ujian kualiti saban tahun hanya untuk memastikan setiap produk yang dipasarkan adalah selamat dan semulajadi.

YOUTH™ Adalah Harapan Untuk Dapatkan Kulit Yang Cantik


Bagi wanita mahu pun lelaki. Kulit yang cantik dan sihat adalah idaman semua peringkat usia. YOUTH™ adalah jawapan bagi semua masalah kulit. YOUTH™ sesuai untuk semua jenis kulit. 

Sekiranya anda masih lagi muda. Bersedia dari sekarang untuk kulit kekal sihat, cantik dan muda.

Sekiranya anda ada masalah kulit, Youth sedia merawat apa sahaja masalah kulit anda.
Sekiranya anda sudah berusia. Why not? Youth terbukti secara klinikal memudakan kulit 10 tahun dari usia sebenar!


Nak Tahu Lebih Lanjut? Boleh Whatsapp Siti Sekarang. Klik sini.

Ingin Mencuba Produk Terbaik Shaklee?



Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk anda yang inginkan kehidupan yang sihat dan berpanjangan.

Shaklee telah membuktikan produk yang dikeluarkan memberikan hidup yang lebih sihat, bertenaga dan muda pada tahap selular.

Hubungi saya untuk mendapatkannya secara Ekslusif berserta Konsultasi terbaik. Juga boleh menikmati harga lebih jimat sehingga 20% dengan menjadi ahli Shaklee.

Hubungi saya untuk keterangan lanjut. Siti 019-552.2329.

Lihat apa kata mereka yang telah berurusan dengan Siti. Klik sini

No comments:

Post a Comment