Jangan sombong, Setiap dari kita adalah Unik

SETIAP ORANG ADA KEISTIMEWAAN MEREKA YANG TERSENDIRI. JANGANLAH KITA SOMBONG...

Satu hari, seorang profesor menyeberang sungai dengan sebuah sampan yang didayung oleh seorang pendayung sampan. Di tengah-tengah sungai, profesor bertanya:

"Kau pandai menulis dan membaca?"

"Tidak. Saya buta huruf" jawab pengayuh sampan.

"Kalau begitu, kamu sudah hilang separuh daripada kehidupan kamu. Orang yang tidak pandai menulis dan membaca seolah-olah hilang separuh keupayaan untuk hidup."

Tidak lama selepas itu, profesor bertanya lagi:

 "Kamu ada membuat simpanan di bank?"

"Tidak. Pendapatan saya hanya cukup-cukup makan."

"Kalau begitu, kamu hilang lagi separuh daripada kehidupan kamu. Mana mungkin orang yang tiada wang boleh hidup dengan selesa pada masa tua nanti."

Sampan terus bergerak....

Tiba-tiba langit jadi hitam pekat dan petir sambong-menyambong........

Hujan pun turun dengan lebatnya. Air masuk dengan banyaknya ke dalam sampan dan  hampir tenggelam. Si pengayuh sampan bertanya kepada profesor:

"Tuan, adakah tuan pandai berenang?"

"Er, err... saya tidak tahu"
 jawab profesor dengan paniknya..

"Kalau begitu tuan akan kehilangan seluruh hidup tuan!"

PENGAJARANNYA DI SINI:

Tuhan tidak mencipta manusia dengan kebodohan. Sebaliknya, Tuhan mencipta manusia dengan kebijaksanaan yang berbeza. Kita mesti mengenal di mana kebijaksanaan itu . 

Jangan rasa diri kita hebat dan memandang rendah pada orang lain yang tidak setaraf dengan kita. Tuhan menciptakan setiap manusia  dengan kebolehan masing- masing yang tersendiri. 

Belajarlah hidup dengan saling hormat menghormati dan dengan kasih sayang sesama insan. Jangan sombong...sebab kita semua akan kembali menjadi tanah nanti.

-copy paste- 
Semoga bermanfaat