Dalam dilema, Sewa atau beli rumah?


Rumah sewa ke Rumah sendiri?
Jawapan nya, tepuk dada tanya poket😂

Ada pro and con kat situ. Tak de salah, tak de yang betul. Ikut juga situasi dan kewangan masing2.

Saya ingat pesan guru-guru kewangan (ada la baca sikit2, antaranya Harith Faisal, Abe Nazz Zain), katanya;

“liabiliti” ialah duit keluar dari poket kita. “Aset” ialah apa yang menambah duit ke poket kita. Jadi kalau nak beli rumah untuk pelaburan, kita mesti ‘clear cut’ dari sudut itu. 

Rumah boleh jadi liabiliti (beban kewangan), dan rumah juga boleh jadi aset kepada kewangan kita. Beli rumah untuk kediaman sendiri tak ada masalah, tapi jangan ambil kira ianya sebagai aset selagi ia tak dapat menambah kekayaan kita. Dan lebih bijak kalau rumah impian itu kita bayar hasil dari duit yang dijana dari harta-harta kita (maknanya, hasil pelaburan) berbanding membayar dengan duit gaji kita.

Jadi anda boleh pilih untuk nampak bergaya tetapi sengsara semata-mata nak duduk rumah lawa, atau pilih kesederhanaan dari mula dan melabur secara bijak untuk dapatkan rumah idaman yang dibayar oleh orang lain (rumah yg di sewa kan).

Dapat rumah best yang FREE! Atau Korang nak kaya atau kekal Bergaya-Tak-Kaya-Kaya itu pilihan masing-masing.

Samada beli atau menyewa, hakikatnya kita hanya perlu tempat untuk berteduh sahaja. Kalau menyewa, akhir sekali kita terpaksa tinggalkan rumah itu sebab ianya bukan milik kita. Kalau beli pun sama juga. Akhir sekali rumah itu terpaksa kita tinggalkan kepada ahli waris bila kita mati. Hakikatnya, ianya bukan milik kita juga. Ia hanya pinjaman dari Tuhan sementara umur masih ada. Tak ada yang kekal dalam hidup ini kecuali amal soleh untuk dibawa bertemu Tuhan…

Bagi saya, tak pandai nak buat pelaburan ni, jadi saya mula dengan pelaburan perniagaan Online yg hanya rm68.90 ni utk jana pendapatan sampingan, sebagai plan utk kerja sendiri nanti dengan pendapatan infiniti!!! 

Wow! Kan? jadi usaha pun kena la Wow! Juga😂

Moh la kita, Vivix Still Promotion lagi😉

#tsunamishaklee
#gt12
#rumahsewaataubeli



No comments:

Post a Comment