Apakah Eczema, punca dan cara mengatasi nya

Eczema oh Eczema
================




Eczema juga dikenali sebagai ekzema atopik dermatitis. Atopic bermakna kecenderungan mendapat penyakit seperti eczema, asma dan demam alergi.

Apakah Simptom/Tanda-tanda Eczema:
- Ruam yang sangat gatal
- Ruam merah yg timbul
- seperti gigitan nyamuk yg kelihatan lebam
- kulit kering
- merah dan merekah
- kadangkala meleleh cecair dan berdarah

Kawasan Eczema biasa nya di bahagian:
- siku
- belakang lutut
- tangan
- muka
- leher

Namun, ezcema boleh juga berlaku di bahagian badan yang lain.

Punca Eczema:
=============

Sehingga kini, punca sebenar eczema masih belum dikenalpasti, namun terdapat beberapa faktor dalaman dan luaran yang menyebabkan berlakunya eczema.

1. Faktor Dalamanan (Fizikal)

Ahli keluarga yang ada sejarah mengidap penyakit eczema, asma atau alergi rhinitis.
Perubahan emosi yang ketara seperti keresahan dan stress.
Pemakanan dan minuman seperti alkohol, produk tenusu, gandum, telur, makanan laut, pengawet dan pewarna makanan.

2. Faktor Luaran (Persekitaran)

Bahan-bahan iritasi: Asap rokok, bahan-bahan kimia, cuaca yang terlalu panas dan lembap
Alahan (Allergens): Sabun, syampu, serbuk bahan pencuci, kosmetik, kulat, debunga, haiwan peliharaan dan hama habuk rumah (house dust mite).

Kitaran Eczema

Eczema disifatkan sebagai kecacatan fungsi penghadang kulit yang menyebabkan “allergens” atau alahan mudah meresap ke lapisan kulit dan seterusnya mengakibatkan kehilangan kelembapan kulit yang banyak.

Eczema menyebabkan kegatalan yang amat dan keinginan untuk menggaru. Tahap kegatalan akan meningkat apabila kulit semakin kering. Jika digaru berulangan, lapisan kulit akan terkoyak dan dan menyebabkan ruam yang semakin teruk.

Adakah apa-apa yang boleh di lakukan?

Terdapat beberapa langkah yang boleh di cuba, antaranya:

- buat catatan diari untuk melihat apakah yang mencetuskan ekzema dan bincangkan dengan doktor.
- pastikan kawasan persekitaran yang Bersih dan bebas dari habuk
- tukar cadar dan sarung bantal setiap minggu. (Namun agak sukar untuk menghapuskan kutu habuk sama sekali dan ramai doktor percaya lebih baik memberi fokus kepada rawatan ekzema.)
- Pakaian jenis kain benang boleh membantu, tetapi wul dan benang sintetik boleh membuat keadaan lebih teruk.
- Bilik yang panas boleh membuat ekzema lebih teruk, oleh itu pastikan kain-kain katil dan pakaian itu ringan dan berlapis, untuk membolehkan anda mengubahsuai suhu bayi anda dengan lebih mudah.
- Pastikan kuku bayi pendek untuk mengelak iritasi kulit akibat menggaru.


Ibu ibu ini juga mengalami masalah anak yang ada eczema. Lihat bagaimana mereka mengatasi nya dan kembali Kan senyuman pada si comel mereka.

Testimoni Krim Herbal Blend Shaklee:

1.
Ini testimoni fresh dari customer saya. Anak nya baru berusia 4bulan dan mengalami eczema di bahagian pipi yang agak teruk juga. Kalau boleh lihat di situ, ezcema nya ada berair dan luka. Kesan dari eczema itu, anak nya sukar untuk tidur, kerap meragam dan menggaru. Secara tak langsung telah membuat kan eczema nya bertambah teruk. Dah banyak krim di cuba dan kerap bertukar krim. 

Sehingga lah akhirnya, ibu ini menemui Krim serbaguna Shaklee iaitu herba blend. Alangkah gembira nya dan teruja sangat, apabila perubahan yang ketara selepas lapan hari penggunaan. Boleh lihat di gambar selepas 'day 8'. Eczema yang berair dan luka dah tiada, anak nya pun tidur lebih lena.


2. 

Ibu ini juga mempunyai anak yang ada masalah eczema di bahagian kepala. Atau orang biasa panggil 'kerak di kepala' baby. Kalau boleh lihat pada hari pertama, luka nya sangat tebal berdarah. Selepas ibu ini konsisten dengan penggunaan krim serbaguna Shaklee, alhamdulillah hari ke 10, kepala anak nya sudah licim dan tiada lagi kerak di kepala yang menyakit kan.. Baby tidur lebih lena dan ibu pun senang hati.


Krim Herbal Blend Shaklee

Herbal Blend Multipurpose cream merupakan krim pelbagai guna yang menggunakan campuran 4 herba utama iaitu Sage, Horse chestnut, Yarrow dan Rosemary. Ia merupakan krim first aid kit  yang wajib ada di setiap rumah.


Berapakah Harga 1 Tiub Herbal Blend Shaklee?
Berat 1 tiub, 4oz
Tempoh Penggunaan, bergantung pada cara penggunaan individu. Penggunaan biasa cukup 3-4 bulan
Harga Cuma, RM37.50

Bagaimana nak Order Produk Shaklee?
Untuk sebarang pesanan produk Shaklee boleh terus menghubungi Siti 019-552 2329.

Berita Baik,

Anda layak untuk mendapatkan 25% diskaun sekiranya anda adalah ahli Shaklee. Untuk dapatkan diskaun lagi 25% dan daftar keahlian Shaklee, juga boleh terus hubungi Siti di talian 019-552 2329



No comments:

Post a Comment