Bagaimana nak Atasi masalah Kurang Fokus dan Cepat Lemau?

Apa tu Neurotransmitters?
Haha bukan Bom Atom tau😂

Ia nya adalah sel saraf akan saling terhubung dan memberikan information kepada Otak kita. Ia sangat penting tanpa kita sedar sehingga lah ianya rosak, baru lah kita sedar akan fungsi nya.. jika itu terjadi, maka ketahuilah ianya mungkin sudah terlambat.

Ada 6 jenis kawalan information yang Utama.

1. Iaitu,  penyimpanan memori jangka panjang dan pendek. Yang kita dok hapal dan ingat tu, macam nama, umur, alamat, nombor tipon dan macam2 lagi.

2. Ingatan baru, seperti informasi yang sedang anda baca ni, akan di simpan sementara dan akan di recall semula bila perlu. Kan ada orang mudah hapal tapi bila nak ingat semula tu..kena ketok2 dinding baru la dapat ingt. Haa itu tanda Nuorotransmitter yg ni tak berapa nak function😂

3. Dopamin. Konsentrasi atau tahap fokus seseorang. Jika yang ini mencukupi, maka seseorang itu mampu fokus dalam aktiviti harian nya. Jika kurang, utu yang jadi huru hara tu... Dan ia juga mengawal pergerakan tubuh badan kita. Salah satu penyebab Parkinson adalah kekurangan Dopamin ni..

4. Tahap tahan sakit sesorang. Setiap orang tak sama. Ada orang kena gigit semut kata tak sakit. Ada orang kata aduuh sakit nye..haa cmtu

5. Noradrenalin. Yang ni sangat penting. Sebab yang ni mengawal nafsu makan seseorang. Jika ia cukup maka seseorang tu akan rasa ok aje, tak de la nak g makan merapu. Kalau tak cukup..haa iu lah yang jadi, makan tu tak kenyang, makan ni tak cukup...hehee salah satu berat cepat naik kerana saraf yang ni tak berapa nak function😜

6. Serotonin. Yang ni menggawal rasa gembira dan ketenangan dalam jiwa. Ia seharusnya seimbang dan otak mampu mengeluarkan nya jika kita banyakkan senyuman. Haa sebab tu orang yang tersenyum, hati nya akan merasa bahagia. Tak caya cer senyum😉

Nampak tak kepentingan fungsi saraf yang menyampai kan maklumat ke Otak. Maklumat yang di sampai kan ini lah yang akan menentukan bagaimana respon Otak dan seterusnya perbuaan kita.

Bayangkan kalau sistem maklumat huru hara, apa jadi pada respon dan tindak balas seseorang? Seram pulak kan..

Jadi, kesemua sistem maklumat ni sebenarnya boleh di jaga dan di kawal dengan pemakanan yang sihat dan gaya hidup yang juga sihat.

Namum sejauh mana, kita setiap hari mendapatkan kualiti dan kuantiti secukupnya?

Sebab tu, Suplement sangat penting dalam menjaga keharmonian tubuh badan dan sistem maklumat manusia.

Antara yang sangat di perlukan oleh Otak dan tubuh badan setiap hati ialah, Protien, Minyak ikan Ber Omega, Bcomplex, Elektrolite (Performance Drink) untuk menjamin sambungan Network di dalam Otak agar berhubung dengan baik.

Pilihan di tangan kita, jadi keputusan hari ini menentukan masa depan😉

#tsubamishaklee
#gt12
#neurotransmiter

No comments:

Post a Comment