Telomeres berkait rapat dengan Penyakit Kanser


Telomeres. Pernah dengar?

Ia ada kaitan dengan Masalah Kanser dan penuaan. Cuba baca dan fahamkan.

Kalau tengok pada hujung tali kasut kita tu, ada plastik kan? Dan fungsi plastik tu ialah utk melindungi tali kasut dari terus terpecah-pecah dan rosak berbulu-bulu. Betul tak?

Jadi, sama lah jugak dengan Telomeres. Ia berfungsi seperti plastik di hujung kasut tu. yang mana ia melindungi setiap penghujung kromosom sel kita daripada melekat di antara satu sama lain.

Di dalam pusat atau nucleus sel, gen atau DNA kita terletak di dalam molekul berpintal disebut sebagai kromosom. 

Pada hujung kromosom DNA ini dipanggil telomeres, sesuatu yang melindungi data genetik kita, ia membolehkan sel-sel untuk membahagi, dan menyimpan rahsia bagaimana kita semakin tua dan mendapat kanser. 

Dalam ringkasnya, kromosom kita dilindungi oleh telomeres. (Macam plastic hujung tali kasut tu, melindungi tali kasut dari rosak)

Telomeres akan memendek sejajar dengan usia kita. Daya rintangan terhadap penyakit akan semakin rendah. 

Jadi golongan yang mempunyai telomeres yang semakin memendek inilah penyebab kepada berlakunya kanser, penyakit dan kematian.

Disebabkan DNA rosak adalah merbahaya, sel mempunyai keupayaan untuk mengesan dan membaiki kerosakan kromosom. 

Tanpa telomeres, hujung kromosom akan kelihatan seperti DNA yang rosak, dan sel akan cuba untuk membaiki sesuatu yang tidak rosak. 

Ini akan membuat mereka berhenti membahagi dan akhirnya mati.

Adakah sesuatu yang boleh melindungi telomeres??

Tentu lah Ada. Iaitu Vivix, ia merupakan sejenis minuman Tinggi aantioksidan yang telah pun di patented formula yang dihasilkan dari gabungan polypenols dan reseveratrol...

Sangat Membantu untuk :

1) Melindungi pemendekkan telomere dan sekaligus melindungi kromosom kita.
2) Membantu melambatkan proses penuaan secara semulajadi.
3) Melindungi sel dan membaiki DNA dengan 'lawan' radikal bebas.

Sebab tu mengikut kajian Landmark study, siapa yang ambil supplemen Shaklee nampak jauh lebih muda dan sihat berbanding org yg tak makan apa-apa vitamin atau yang makan vitamin tetapi dari yang bukan Shaklee.