KOLESTEROL, bagaimana ia terjadi?



KOLESTEROL, bagaimana ia terjadi?

Bila sebut kolesterol ni, semua orang pun takut kan? Mana taknye, dia sgt berkaitan dgn penyakit2 kardiovaskular (sakit jantung), stroke dan sebagainya.

Tapi kolesterol ni sebenarnya penting untuk tubuh kita tau. Kita perlukan kolesterol untuk:-

- Pembinaan membran sel. Membran sel ni kerjanya melindungi sel kita & mengawal aktivti keluar-masuk macam2 benda ke dalam sel kita.

- utk metabolisma vitamin2 larut lemak ---> A, D, E, K

- utk penghasilan hormon

- utk penghasilan jus hempedu.

Justeru badan kita kena ada kolesterol, tapiiii dengan kuantiti seperti di bawah:-

LDL (kolesterol jahat) ---> tidak melebihi 2.6 mg/dL

HDL (kolesterol baik) ----> mesti lebih dari 1 mg/dL

Jumlah total kolesterol ----> mesti kurang dari 5 mg/dL

kalau orang yg biasa buat blood test & ada bahagian kolesterol tu, ce tengok dalam2 sikit range korang kat mana.

Kolesterol dalam badan ni tak ditentukan oleh saiz badan ye. Badan besar ke badan kecik ke, boleh jadi kolesterol tinggi atau rendah. ada orang kurus kering tp kolesterol tinggi... ada orang comey tembam tp kolsterol rendah.

Apakah Faktor yang menyumbang kepada tingginya  kolesterol seseorang:-

--- pemakanan. yang ni yang paling dominan lah kalau kita kat malaysia ni. syurga makanan katanya.

--- stress. yang ni pun satu hal.

--- merokok

--- hati yang tidak sihat. bukan sakit hati kat orang (pun boleh jd juga kalau sampai stress) tapi liver problem.

--- pengambilan alkohol & ubat yang tidak dikawal (misalnya asal sakit je makan ubat walaupun tanpa preskripsi).

Directly kita dapat kolesterol dari makanan kita, dan dari hati. Hati akan release kolesterol bila kita makan makanan yang mengandungi trans fat&lemak tepu. Dan juga bila ada sel kita rosak, hati akan release kolesterol utk kerja2 penyembuhan.

Bila kita stress pun hati akan rembeskan kolesterol. Kalau kita tak kawal2 benda2 tu, contohnya tak makan Vivix, tak makan B Complex utk kawal stress, hati kita terus supply kolesterol ke dalam blood stream... hmmm, masa tu walaupun jaga makan, kolesterol tinggi juga.

Badan kita ni perlukan penjagaan yg holistik atau keseluruhan. Kita tak boleh nak jaga satu part je, part lain kita biar, tokleh2. semua sekali kena jaga.

Jadi jangan tinggal vitamins walaupun rasa OK jer.. takde masalah ponnn. Especially multivitamins (VitaLea) & vitamin2 asas seperti b Complex, vita C, Vivix dan sebagainya... termasuklah Phytocol yg mengandungi fitosterol, khas untuk menghalang penyerapan kolesterol dan juga menurunkan paras LDL dalam darah.

Check paras kolesterol masing2, pasangan, ibu bapa dan sesapa yg rapat dgn kita, kalau skala mereka tak menepati paras kolesterol yg sihat, cepat2 suh diorng beli Phytocol, topup sekali dgn Vivix, barulah semua pun sihat dan hidup lebih bermakna.

Product Info:

Berapakah harga Vivix dan berapa lama ia boleh tahan?

1. Vivix, 150ml
Cukup penggunaan untuk 1bulan
Harga cuma rm475

Psst..bulan May ini Shaklee ada Promotion, beli 3botol vivix boleh beli Ferrano Blender yang ada tulis Shaklee tau, limited Edition lagi. Cun giler. Dan juga dapat Rubbermaid Lunch Box limited edition. Juga FREE POSTAGE dan FREE SHAKLEE MEMBERSHIP dan paling menarik dapat CASH BONUS!! Shaklee Bagi, BEST KE BEST??

Cepat wassap Siti 019-552 2329



Siapa cepat dia dapat😘


No comments:

Post a Comment