Punca Kolestrol tinggi dalam darah dan cara mengatasi nya



Kolestrol? Baru lepas cek darah dan kemudian dapat tahu yang bacaan kolestrol anda tinggi? Dan juga ada lebihan protien di dalam hati? Kecewa? Risau? Takut? Mesti anda nak tahu apakah punca dan boleh kah masalah kolestrol ini di atasi. Jadi teruskan membaca.

Sebelum ketahui lebih lanjut, jom saya terangkan secara ringkas apakah kolestrol dan bagaimana boleh dapat bacaan kolestrol tinggi dan ada protien lebih di hati.

2 jenis Kolestrol yang perlu di ketahui, iaitu HDL dan LDL.

LDL, biasa orang panggil ia Kolestrol jahat. Tapi kadang tu kita cepat confius kan. Jadi senang cmni, huruf Yang depan tu L, maka kita anggap ia Liar. Haa "kolestrol liar" ni, 'hobi nya suka melepak dan menyemak kan jalan". Maka itu lah terjadi nya salur darah tersumbat kerana lambakan LDL kolestrol ni di dalam salur darah.

HDL, atau juga dikenali sebagai "kolestrol baik". Haa ini kita sebut ia sebagai, "Haji". Sebab huruf H di depan tu. Apa di buat nya "kolestrol Haji" ni? Dia membantu bawa "kolestrol Liar" balik ke "pangkal jalan" iaitu hati. Lagi banyak "Kolesterol Haji" ni, lagi bagus, sebab ia dapat mengurangkan "kolestrol Liar". Namun, ia boleh bertukar menjadi "liar" akibat teroksida apabila ada serangan daripada radikal bebas.

Jadi, apa kaitan dengan Hati ada lebihan Protien?

Fungsi hati ialah menapis toksin untuk di bawa keluar. Tadi ada di terangkan di atas yang "kolestrol Haji" membawa "kolestrol Liar" Yang bersepah di dalam salur darah ke dalam hati. Apabila sampai di hati, hati akan merembeskan sedikit protein bertujuan untuk menghapuskan nya dan di keluarkan dari badan.

Akibat terlalu banyak "kolestrol Liar" di hantar ke dalam hati, maka hati "terlebih" keluarkan protien. Maka itu lah sebab nya, hati mempunyai lebihan protien.

Di dalam salur darah pula, walaupun telah banyak "kolestrol Liar" ini di angkut, tapi masih ada banyak lagi yang "melepak" di dalam salur darah. Maka itulah sebab bacaan darah menunjukkan kolestrol yang tinggi.

Ada yang kata, "alaa sikit je dari maximum, tak pe lagi..."

Ye, betul memang sikit je dari border, ini sekarang. Cuba bayangkan lagi 10tahun akan datang jika di kekalkan corak pemakanan dan gaya hidup anda yang sekarang, agaknya berapa bacaan kolestrol anda?

Lihat video pendek ini. Lelaki ini juga pernah mendapat kolestrol Tinggi. Tetapi kini bacaan kolestrol beliau semakin normal dan akhirnya maintain normal. Lihat apa yang beliau telah buat untuk kembali sihat semula



Sejauh manakah Kolestrol yang tinggi boleh mendatangkan bahaya??

Ya, memang bahaya tau, Paras kolesterol yang tinggi boleh menyebabkan:

1. Aterosklerosis - penyempitan arteries.
2. Risiko penyakit jantung koronari yang lebih tinggi - arteri tidak normal yang membekalkan darah dan oksigen ke hati.
 3. Serangan jantung - berlaku apabila bekalan darah dan oksigen ke kawasan otot jantung tersumbat, biasanya disebabkan oleh pembekuan dalam arteri koronari. Ini menyebabkan otot jantung tidak berfungsi
3. Angina - sakit dada atau ketidakselesaan yang berlaku apabila otot jantung tidak mendapat cukup oksigen
4. Strok dan mini-stroke - berlaku apabila darah beku menyekat arteri atau vena, menyekat aliran oksigen ke kawasan otak. Juga boleh berlaku apabila salur darah pecah. Sel-sel otak mula mati.

Apa penyelesaian untuk masalah kolestrol tinggi?
Kolestrol tinggi dalam darah perlu dikawal. Mengikut cara islam, mandi seawal jam 4 pagi, diteruskan dengan solat sunat sehingga waktu subuh, dan kemudian berjalan2 di sekitar rumah setelah solat subuh. Rasionalnya, dikatakan bahawa air sejuk yang meresap ke dalam badan boleh mengurangkan lemak yang terkumpul.

Selain itu,

Cara Selamat turunkan bacaan kolestrol ialah dengan:

1. Ubah corak pemakanan. Kurangkan makanan bersumberkan protien seperti daging dan kekacang. Dan kurangkan pengambilan lemak seperti santan.

2. Lebihkan pengambilan serat dan makanan yang banyak Nutrisi seperti buah buahan, sayur. Pengambilan buahan kaya Vittamin C akan membantu penghasilan "Kolestrol baik".

3. Lebihkan pengambilan ikan. Ini kerana ikan mengandungi lemak Omega 3 yang bagus untuk kesihatan badan. Ia membantu penghasilan Kolestrol Baik.

4. Ambil makanan dan minuman yang tinggi antioksidan. Contohnya seperti Teh Hijau yang di percayai menandungi kandungan antioksidan yang tinggi.  Antioksidan bagus untuk membantu meneutralkan semula radikal bebas yang menyebabkan HDL teroksida lalu menjadi LDL

3. Bersenam. Lakukan lah senaman secara konsisten. Jika tak ada masa sangat kerana kesibukan bekerja, cuba untuk berjalan lebih banyak. Contoh nya, jika sebelum ni parking kereta berhampiran opis, cuba lah parking jauh sikit supaya boleh berjalan lebih. Dan cuba menaiki tangga. Contohnya, jika opis anda di tingkat 5, naik lift sampai tingkat 3, lagi 2tingkat tu naik lah tangga. Cuba untuk bersenam untuk kesihatan Yang lebih baik.


Di mana boleh dapat kan sumber Antioksidan dan minyak ikan Omega 3 yang tulen?

Jawapannya, ialah dengan pengambilan suplement yang mengandungi kandungan polyphenol yang tinggi dan minyak ikan Omega 3 tulen



VIVIX - Merupakan revolusi terbaru di dalam pemakanan  polifenol. Ramuan Vivix yang 10x lebih kuat dari resveratrol (kandungan unik dalam anggur muscadine) mampu melambatkan pembentukan AGE. VIvix betindak dari dalam DNA di amna ia melindungi dan membaiki kerosakan DNA dengan lebih berkesan. 

OMEGA GUARD - EPA dan DHA dalam OMEGA GUARD menurunkan kadar kolesterol ‘jahat’ LDL. Omega juga bagus untuk memperbaiki kesihatan kardiovaskular disamping memelihara tekanan darah dan paras trigliserida dan kolesterol yang normal.

Lihat Testimoni Vivix dan Omega 3 yang membantu turunkan bacaan kolestrol.




Produk Info:

Berapakah harga Sebotol Omega Guard Shaklee?
1botol Omega Guard mengandungi 90biji,
Tempoh Penggunaan cukup sebulan,
Cuma rm136.25

Berapakah Harga Sebotol Vivix?
1 botol vivix mengandungi 150ml,
Tempoh penggunaan cukup sebulan,
Cuma, rm475

Dengan pembelian sebotol vivix, automatik
- free postage
- mendapat keahlian Shaklee. 
- jimat 25% untuk semua produk shaklee 

Boleh bagi harga lebih jimat?
Ya, kami ada harga jaauh lebih jimat dan menguntungkan.

Iaitu

Vivix Twin Pack.

Dengan pembelian Vivix Twin Pack ini, automatic anda dapat:
- free Postage 
- free membership bernilai rm68.90
- jimat 25% untuk semua produk shaklee 
- layak dapat Cash Bonus Next Month, rm36

Dapatkan Vivix dan ikhtiar sembuh, Hubungi 

Wassap/ sms Siti 019-552 2329
Email: sitizubaidah_basrah@yahoo.com
Face Book: siti zubaidah bt Basrah 
Instagram: sitibasrah

Bagi anda yang berada di sekitar Seri Kembangan, Pasar Borong Selangor, Equine Park dan The Mines boleh la terus hubungi saya untuk saya hantar kan ke rumah anda. Postage ke seluruh Malaysia.




No comments:

Post a Comment