Tips Bagaimana nak rasa kebahagian




UNTUK menjadi orang besar tak mesti harus terkenal. Ada banyak rasul yang namanya tak disebutkan dalam al-Qur'an, tapi mereka tetap berpangkat rasul, utusan Allah, yang memiliki derajat mulia di dunia dan mulia di akhirat.

Kalau begitu, tak perlu sakit hati jika kita tak dikenal orang. Yang terpenting adalah kita tetap berbuat baik dan mempersembahkan yang terbaik kepada segenap makhluk Allah.

Berbahagialan mereka yang kehidupannya menebarkan rahmat, bukan menyebarkan laknat. Bergembiralah mereka yang menanamkan cinta pada alam sekitar sehingga menuai cinta dari makhluk sekitar. Bersukarialah mereka yang meriangsukakan hati orang lain sehingga makhluk langit ikut tersenyum dan mendoakan mereka.

Percayalah untuk membahagiakan orang, tak perlu pun modal. Ketahuilah bahawa modal utama dan pertama adalah hati. Ya, hati yang tulus untuk ikut senang dengan senangnya orang lain, ikut bersedih dengan kesedihan orang lain.

Bersihkan hati dari rasa iri hati dan dengki, sucikan hati dari prasangka-prasangka negatif, lalu hiasi hati dengan kemampuan berdoa untuk kebaikan dan kebahagiaan orang lain. 

Sungguh, kebahagiaan kita seringkali berjalinkelindan dengan membahagiakannya kita kepada orang lain. 

Tak percaya cuba tepuk lembut orang yang di sebelah Anda, tersenyumlah dan ucapkan "semoga sukses bahagia ya." Lihat responnya dan rasakan kebahagian itu.

Cubalah, ingat ya, kalau perempuan teouk bahu perempuan, kalau anda lelaki tepuka lah bahu lelaki. Jangan salahkan saya kalau anda kena tamparan pula nanti. 😂😂😂

No comments:

Post a Comment