Bagaimana mendidik anak supaya lebih bersabar?

Bagaimana mendidik supaya lebih bersabar.
Tips Groovi Mendidik Generasi Y dan Z  jelas dan mudah dibaca. Buku ini padat dengan cara-cara menghadapi beberapa sikap unik lagi mencabar Generasi Y dan Z, yang biasa nya bersikap begini:
–  “Saya mahukannya sekarang.”
–   “Saya patut menerimanya.”
–   “Saya berhak”
Ini Ringkasan 4 kumpulan Generasi;
- Tahun 1946 = Veteran.
- Tahun 1946 ~ 1964 = Baby Boomer.
- Tahun 1965 ~1980 = Generasi X.
- Tahun 1981 ~ 1994 = Generasi Y**
- Tahun 1995 ~ 2009 = Generasi Z
Jika lebih muda daripada kategori di atas, disebut Generasi Alpha. Ini lah cabaran yg perlu kita hadapi kerana, anak2 kita sekarang adalah generasi Alpha.
Kalau generasi Y dan Z, biasa nya bersikap agresif dan kurang sabar, bagaimana pula generasi Alpha?
Pasti segala nya mahu cepat belaka. Maka, kita lah sebagai ibu bapa harus menunjukkn contoh dan mendidik mereka utk bersabar menunggu. Kerana sabar kan separuh daripada iman
(masih lagi praktis ni, kekadang tak sabar jugak di buat nya bila tngk Zuyyin makan nasi sebutir sebutir... adoyai )
Saya mulakan dengan menabung, supaya anak2 faham, benda yang sikit jika di simpan dan sabar menunggu akan menjadi sesuatu yg lebih besar nilainya
Untuk jangka masa pendek, saya suka minta Zuyyin tunggu dalam 15saat. Contoh dia nak coklat, kalau boleh tunggu mama bagi 2coklat. Kalau tak boleh tunggu amik 1je. Nak 2, esok pulak. Hehehe (aku kan mama, xnak ikut ckp xpayah kawan :p )
Ada banyak lagi tips2 dlm ni, nnt2 kita share lagi
#tsunamishaklee
#landmarkstudy
#shakleeeffect
#liveamazing
#task9
#GT12
#sabarseparuhdariiman